Brand identity (DA)
2020/2021- Formål
Formålet med modulet er at gøre den studerende i stand til at til at udvikle en verbal og visuel brandidentitet på baggrund af en brand strategi, der er udviklet i modul 1, Brand Strategy.
Viden
Der arbejdes metodisk og kreativt i designprocessen, med det mål at udvikle en verbal og visuel identitet, eksekveret i form af en brandguide, der kommunikerer brandets DNA. I arbejdet med brandguiden vil den studerende blandt andet udvikle logoer, designelementer, brandmanifest og kommunikere brandets ’Tone of Voice’.
Den studerende vil derudover blive præsenteret for kreativitetsteori, designbegreber og -perspektiver indenfor verbal og visuel kommunikation, samt praktiske øvelser.
Modulet er en direkte fortsættelse af Modul 1, Brand Strategy, og der arbejdes derfor videre med den gennemgående virksomhedscase, som blev introduceret i Modul 1.Den studerende:
Færdigheder
- Skal have udviklingsbaseret viden om visuel og verbal brandidentitet for at udvikle innovative brand koncepter.
- Skal have udviklingsbaseret viden om teori, metode og praksis inden for verbal og visuel kommunikation og formidling af virksomhedens brand og koncept.Den studerende:
Kompetencer
- Skal kunne formidle og kommunikere brand- og konceptuelle problemstillinger til samarbejdspartnere og herunder ikke-specialister.
Skal kunne anvende værktøjer og redskaber til at formidle virksomhedens brand og koncept.Den studerende:
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt brand- og koncept samarbejder.
- Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede strategiske problematikker.
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i relation til arbejdet med konceptudvikling. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Modulet vil indeholde forelæsninger, gæsteforelæsninger, klassediskussioner, øvelser, videoer, casearbejde, peer-review m.m.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Ingen.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer. Den studerende skal have installeret MS Office-pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office
Desuden skal den studerende have Adobe-pakken installeret, samt medbringe tegne- og skriveredskaber. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er en bunden forudsætning i hvert modul, som oplyses ved opstart af modulet.PrøveformMundtlig prøveOpgavetypeEksamen tager udgangspunkt i et specialefagligt emne eller projekt fra specialemodul 1,2 eller 3, som den studerende selvstændigt udvælger.
Her skal den studerende fagligt diskutere og kritisk tage stilling til proces, metode og teori. Dette danner grundlag for eksaminationen, samt dialog om et eksamensspørgsmål, der trækkes i eksamenslokalet, hvor den studerende bliver udprøvet i viden, færdigheder og kompetencer inden for specialemodul 1, 2 og 3.FormkravDet udvalgte projekt kan både være digitalt og fysisk.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for de tre specialemoduler, der udprøves sammen.Frist for afleveringVed semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Branding - In Five and a Half Steps, Michael Johnson. ISBN: 9780500518960.
Creative Thinker's Exercise Book, Dorte Nielsen. ISBN: 9789063694388.
Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Brand identity (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, projektpræsentation, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.