Kommunikationsdesign for forandring (DA)
2022/2023- Formål og læringsmål
Modulet fokuserer på kommunikationsdesign som en katalysator for forandring i samfundet.
Viden
De studerende skal udvikle kommunikationsløsninger, der ved hjælp af visuelle, retoriske og designerlige virkemidler adresserer et verdensmål, så tematikken virker vedkommende og involverende på en udvalgt målgruppe. Modulet har fokus på multimodale formidlingsformater, oplevelsesdesign og udstillingsdesign. Modulet består derudover af kuratering af de kommunikationsløsninger, som de studerende har skabt.Den studerende:
Færdigheder
- Skal have udviklingsbaseret viden om teori, metode og praksis inden for kommunikation, strategi og medieforståelse.
- Skal kunne definere og forklare forskellige formidlingsstrategier til at bygge bro mellem afsenders budskab og modtagers behov.
- Skal have udviklingsbaseret viden om teori, metode og praksis inden for design, innovation og mediestrategi.Den studerende:
Kompetencer
- Skal kunne udvælge de rette æstetiske virkemidler i udviklingen af det endelige produkt baseret på konceptets elementer.
- Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller og teknologi inden for design og innovation.
- Skal kunne anvende, afprøve og frembringe innovative metoder til problemløsning og formidling.Den studerende:
- Skal kunne håndtere relevante udviklingsorienterede problemstillinger inden for design og kommunikation.
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i innovative designprocesser.
- Skal kunne udarbejde skriftlige og mundtlige fremtidsanalytiske oplæg med baggrund i idéhistoriske og kulturteoretiske analyser. - Undervisningsform
Der arbejdes med en blanding af forelæsninger, workshops samt gruppearbejde.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Ingen.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer. Den studerende skal have installeret MS Office-pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformMundtlig prøveOpgavetypeEksamen tager udgangspunkt i et specialefagligt emne eller projekt fra specialemodul 1,2 eller 3, som den studerende selvstændigt udvælger.
Her skal den studerende fagligt diskutere og kritisk tage stilling til proces, metode og teori. Dette danner grundlag for eksamineringen, samt dialog om et eksamensspørgsmål, der trækkes i eksamenslokalet, hvor den studerende bliver udprøvet i viden, færdigheder og kompetencer inden for specialemodul 1,2 og 3.FormkravDet udvalgte projekt kan både være digitalt og fysisk.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for de tre specialemoduler, der udprøves sammen.Frist for afleveringVed semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Kommunikationsdesign for forandring (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.