Design Identity for The Future (DA)
2020/2021- Formål
Specialets sidste modul Design Identity for The Future har fokus på designidentitet og designerens rolle i fremtiden.
Viden
Den studerende får mulighed for selvstændigt at finde sin egen vej på baggrund af den viden, de færdigheder og kompetencer, som er opnået under uddannelsen sat i kontekst af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
Modulet er baseret på en business case eller eget iværksætterprojekt. Den studerende udvikler en bæredygtig designstrategi, der munder ud i en designløsning målrettet virksomhedens/organisationens DNA og brugerens behov. Et grundlæggende element i modulet er den iterative designproces.
Overordnet er der fokus på designerens rolle samt design, produktudvikling og virtuel storytellingDen studerende:
Færdigheder
- Skal kunne forstå og reflektere over relevant teori og metode i forhold til udvikling af innovative og identitetsskabende designløsninger.
- Skal kunne forstå og reflektere over værdikæden og brugerens behov.Den studerende:
Kompetencer
- Kan formidle identitetsskabende, innovative, konkurrencedygtige og bæredygtige designløsninger.
- Kan formidle og visualisere løsningsforslag gennem prototyping til samarbejdspartnere og brugere.
- Kan med en eksplorativ tilgang anvende relevant teknologi inden for professionens praksis.
- Kan vurdere, begrunde samt anvende visuel, verbal og/eller skriftlig kommunikation, der understøtter designprocesser og -løsninger.Den studerende:
- Skal identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til designprofessionen.
- Kan identificere modtagerbehov og omsætte disse til innovative og transformative bæredygtige designløsninger.
- Skal identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til den teknologiske udvikling.
- Kan selvstændigt håndtere fagligt og/eller tværfagligt samarbejde ved hjælp af relevant teknologi.
- Kan selvstændigt og professionelt præsentere og argumentere for til- og fravalg i udviklingsprocessen samt for selve designløsningen. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen afvikles i en vekslen mellem oplæg, opgaver og hands-on projektarbejde. Læringsaktiviteterne består overvejende af fagligt input, peer to peer aktiviteter, samt projektsamarbejde i en entreprenant eller intraprenant kontekst. Fokus er at styrke den studerende i at arbejde selvstændigt, samt at samarbejde og videndele.
Det anbefales løbende at samle opgaver, feedback og skriftlige refleksioner i en arbejdsportfolio. Arbejdet med opgaver og projekt samt efterfølgende feedback og egen refleksion er vigtigt for at opnå modulets læringsmål. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Ingen.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer, strømforsyning og 3-knaps mus. Den studerende skal have installeret flg. programmer:
- Office pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office
- Adobe Illustrator.
- CLO 3D - student version (https://www.clo3d.com) pris 25 $ pr. Md.
- Den studerendes computer skal have flg. specifikationer - se: https://support.clo3d.com/hc/en-us/articles/115000307168-Computer-Specifications
Derudover medbringes relevant konstruktionsmateriale, syteknisk bog og tegneredskaber. Se Fronter for uddybende liste.
Den studerende skal påregne udgifter til nødvendige materialer til prøveopsyninger og færdig prototype. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er en bunden forudsætning i hvert modul, som oplyses ved opstart af modulet.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig prøveIndividuel skriftlig hjemmeopgave.OpgavetypeDen studerende skal udvælge en fagrelevant case med en klar afsender og modtager. Casen danner herved grundlag for den skriftlige opgave. I opgaven skal den studerende inddrage relevante teorier og metoder fra specialets 6. semester. Med udgangspunkt i den valgte case skal den studerende udfærdige en problemformulering, der derved udgør grundlaget for den skriftlige opgave. Ved hjælp af specialerettede metoder skal der udføres empiriske undersøgelser i løbet af eksamensperioden, og resultaterne af disse skal herefter analyseres i opgaven ved brug af teori.
Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag rettet mod den valgte case. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.FormkravOmfanget af den skriftlige hjemmeopgave er 8 normalsider (+/- 10%).
På opgavens forside skal titel, den studerendes navn, klasse, dato og antal anslag fremgå.
Definition af normalside
En normalside svarer til 2.400 anslag inkl. mellemrum. Ved beregning af omfang indgår fodnoter og kildehenvisninger, men ikke forside, fortrolighedserklæring/tro- og loveerklæring, indholdsfortegnelse, kildeliste (litteraturliste) og bilag. Derudover tæller fotos, illustrationer og figurer ikke med.
Anvendt referencesystem
Kildeliste, kildehenvisninger og citatangivelser skal håndteres efter Harvard Referencing System.
Særligt krav til kilde- og litteraturliste
I opgaven skal du kildehenvise til de teorier og metoder, som du anvender. Du skal sikre dig, at kildelisten (litteraturlisten) indeholder alle de teorier og metoder, som du anvender i opgaven og at du henviser til de korrekte materialer, jf. pensumlisten. Du må fx ikke henvise til en undervisers præsentation, men skal henvise til den originale kilde fra pensum.
Bilag
Bilag placeres efter kildelisten og skal kun medtages, hvis den studerende henviser til det i opgaven. Et bilag er materialer, som den studerende stiller til rådighed for læseren, men som ikke hører hjemme i sit fulde uddrag i opgaven. Bilag kan være - men er ikke begrænset til - interviewudskrifter, spørgeskemaer, statistiske oversigter, svært tilgængelige dokumenter, m.m. Et bilag skal påføres bilagsnummer, overskrift, forklarende tekst og eventuelt referencer. Ved flere bilag skal den studerende lave en bilagsoversigt. Hvert nyt bilag starter på en ny side.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedDer gives 5 studiedage til hjemmeopgaven.Hjælpemidler der må medbringesAlle.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for specialemodulerne på 6. semester.Frist for afleveringVed semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Design Identity for The Future (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, projektarbejde, værksted.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.