Københavns Erhvervsakademi

en

Supply Chain Management (DA)

2022/2023
Specialeretning: Fashion Management (Business)
Engelsk titel
Supply Chain Management (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
6 uger
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944625
Fag- /modulansvarlig
Tim Meicker
Silje Bethuelsen Brünings-Hansen
  • Formål og læringsmål

    I dette modul arbejdes med sourcingstrategi, leverandørvalg, logistik, kollektionsopbygning, produktudvikling og tilpasning, samt risk management under hensyntagen til økonomi og virksomhedens supply chain.

    Gennem modulet vil den studerende skulle forholde sig til metoder og teorier, hvor igennem den studerendes evne til at identificere, anvende og vurdere indkøbsstrategier med henblik på at udvikle sig til fremtidens indkøbere, produktudviklere eller supply chain managers.

    Viden

    Den studerende:

    -skal have udviklingsbaseret viden om praksis og anvendt teori og metode inden for supply chain management med fokus på logistik, økonomi og produkttilpasning.

    -skal kunne forstå og reflektere over praksis og anvendelsen af teori og metode.

    -skal have viden om logistik og Supply Chain Management.

    -skal have kendskab til kollektionsopbygning og produktudvikling.

    Færdigheder

    Den studerende:

    -skal kunne anvende metoder og redskaber inden for styring af virksomhedens supply chain på strategisk niveau.

    -skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, herunder inddrage relevante teknologier og processer, samt begrunde og vælge relevante løsninger.

    -skal kunne identificere og vurdere mulige partnerskaber i værdikæden.

    -skal kunne vurdere og begrunde valg af logistisk løsning.

    -skal kunne anvende metoder og redskaber indenfor sourcing, indkøb, leverandørsamarbejde og bæredygtighed på strategisk niveau.

    Kompetencer

    Den studerende:

    -skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer, herunder inddrage det omgivende samfunds behov, samt perspektivere det til virksomheden.

    -skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde.

    -skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen.

  • Undervisningsform
    Dialogbaserede forelæsninger kombineret med øvelser og gruppearbejde. Gæsteforelæsninger. Tværfagligt projektarbejde.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen.

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer. Den studerende skal have installeret MS Office-pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Individuel skriftlig hjemmeopgave.
    Opgavetype
    Den studerende skal udvælge en fagrelevant case med en klar afsender og modtager. Casen danner herved grundlag for den skriftlige opgave. I opgaven skal den studerende inddrage relevante teorier og metoder fra specialets 6. semester. Med udgangspunkt i den valgte case skal den studerende udfærdige en problemformulering, der derved udgør grundlaget for den skriftlige opgave. Ved hjælp af specialerettede metoder skal der udføres empiriske undersøgelser i løbet af eksamensperioden, og resultaterne af disse skal herefter analyseres i opgaven ved brug af teori.

    Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag rettet mod den valgte case. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.
    Formkrav
    Omfanget af den skriftlige hjemmeopgave er max. 8 normalsider.

    Rapporten skal indeholde:
    • Forside indeholdende: Titel, den studerendes navn, specialeretningen, antal anslag
    • Indholdsfortegnelse
    • Indledning og problemformulering
    • Metode og teori
    • Afgrænsning
    • Analyse
    • Løsning
    • Konklusion
    • Litteraturliste
    • Bilag
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Der gives 5 studiedage til hjemmeopgaven.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle.
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Ingen.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for specialemodulerne på 6. semester.
    Frist for aflevering
    Ved semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.
    Syge-/omprøve
    Som ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
41
timers undervisning
96
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Supply Chain Management (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, spil og rollespil, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, informationssøgning, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.