Kompetence toolbox (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Dette modul handler om at styrke den enkelte studerendes evne til at klargøre og formidle egne kompetencer, samt faglige og personlige mål. Desuden skal den studerende identificere, udvikle og formidle løsningsforslag både verbalt og visuelt.
Viden
Modulet vil have fokus på kompetenceafklaring, personlige og faglige mål, præsentationsteknik, kreative- og innovationsprocesser samt visuel udførelse af portfolio og løsningsmateriale.
Modulet skal gøre den studerende i stand til at stå stærkere på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse, med større klarhed over egne mål og kompetencer, en evne til at præsentere sig selv og møde virksomhederne med egne innovative og kreative løsninger.Den studerende:
Færdigheder
- Skal kunne tilegne sig, identificere og redegøre for udviklingsbaseret viden om teori, metode og praksis inden for design, innovation og mediestrategi.
- Skal kunne forstå, formulere og reflektere over teorier, metode og praksis inden for design, innovation og mediestrategi.
- Skal kunne tilegne sig, identificere og redegøre for udviklingsbaseret viden om teori, metode og praksis inden for design, innovation og mediestrategi.Den studerende:
Kompetencer
- Skal behandle, formidle og transformere viden strategisk, skriftligt, visuelt og mundtligt.
- Skal kunne analysere eksisterende koncepter og hvordan disse kunne forbedres ift. nye strømninger inden for branchen.
- Skal kunne formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til relevante samarbejdspartnere og brugergrupper.Den studerende:
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i tværfaglige miljøer.
- Skal kunne arbejde strategisk og innovativt og håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for design og idégenerering både selvstændigt og i samarbejde med andre. - Undervisningsform
Workshops, øvelser, præsentationer og vejledning. Der lægges vægt på at den studerende tilegner sig en forståelse af sin rolle/faglighed som Communication designer og overfører denne viden i praksis.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Ingen.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer. Den studerende skal have installeret MS Office-pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er en bunden forudsætning i hvert modul, som oplyses ved opstart af modulet.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig prøveIndividuel skriftlig hjemmeopgave.OpgavetypeDen studerende skal udvælge en fagrelevant case med en klar afsender og modtager. Casen danner herved grundlag for den skriftlige opgave. I opgaven skal den studerende inddrage relevante teorier og metoder fra specialets 6. semester. Med udgangspunkt i den valgte case skal den studerende udfærdige en problemformulering, der derved udgør grundlaget for den skriftlige opgave. Ved hjælp af specialerettede metoder skal der udføres empiriske undersøgelser i løbet af eksamensperioden, og resultaterne af disse skal herefter analyseres i opgaven ved brug af teori.
Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag rettet mod den valgte case. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.FormkravOmfanget af den skriftlige hjemmeopgave er max. 8 normalsider.
På opgavens forside skal titel, den studerendes navn, klasse, dato og antal anslag fremgå.
Definition af normalside
En normalside svarer til 2.400 anslag inkl. mellemrum. Ved beregning af omfang indgår fodnoter og kildehenvisninger, men ikke forside, fortrolighedserklæring/tro- og loveerklæring, indholdsfortegnelse, kildeliste (litteraturliste) og bilag. Derudover tæller fotos, illustrationer og figurer ikke med.
Anvendt referencesystem
Kildeliste, kildehenvisninger og citatangivelser skal håndteres efter Harvard Referencing System.
Særligt krav til kilde- og litteraturliste
I opgaven skal du kildehenvise til de teorier og metoder, som du anvender. Du skal sikre dig, at kildelisten (litteraturlisten) indeholder alle de teorier og metoder, som du anvender i opgaven og at du henviser til de korrekte materialer, jf. pensumlisten. Du må fx ikke henvise til en undervisers præsentation, men skal henvise til den originale kilde fra pensum.
Bilag
Bilag placeres efter kildelisten og skal kun medtages, hvis den studerende henviser til det i opgaven. Et bilag er materialer, som den studerende stiller til rådighed for læseren, men som ikke hører hjemme i sit fulde uddrag i opgaven. Bilag kan være - men er ikke begrænset til - interviewudskrifter, spørgeskemaer, statistiske oversigter, svært tilgængelige dokumenter, m.m. Et bilag skal påføres bilagsnummer, overskrift, forklarende tekst og eventuelt referencer. Ved flere bilag skal den studerende lave en bilagsoversigt. Hvert nyt bilag starter på en ny side.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedDer gives 5 studiedage til hjemmeopgaven.Hjælpemidler der må medbringesAlle.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for de to specialemoduler, der udprøves sammen.Frist for afleveringVed semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Kompetence toolbox (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, projektpræsentation, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, læsning af pensum, portefolio-arbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.