Prototyper og test
2024/2025- Formål og læringsmål
I forløbet lærer den studerende om værktøjer og platforme til at bygge prototyper af digitale produkter og services med henblik på at teste og synliggøre værdiskabelsen for brugere såvel som virksomheder.
Viden
Den studerende får brugbar erfaring i værktøjer gennem praktisk træning i at bygge og sammensætte prototyper. Gennem et hands-on læringsformat lærer den studerende at udvikle agile prototyper og anvende testresultaterne til yderligere iterationer og anbefalinger til kunden.
Den studerende lærer at:
● anvende relevante værktøjer til udvikling af digitale produkter og services
● anvende en agil tilgang til udviklingen af digitale produkter og services
● udvikle, teste og tilpasse et Minimum Viable Product (MVP)Den studerende:
Færdigheder
● Har udviklingsbaseret viden om agil udvikling af prototyper af digitale produkter og services.
● Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for analyse af brugeradfærd på digitale produkter eller services og kan reflektere over hvor og hvordan brugssituationer bedst iscenesættes, så prototyperne virker realistiske og giver indlevelse.Den studerende:
Kompetencer
• Kan anvende metoder og redskaber til at bygge facader af digitale produkter og services med henblik på at kunne teste dem, og mestre analyse af testresultaterne.
• Kan vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for facilitering og dokumentation af prototypetests.
• Kan formidle praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for identifikation af de testede prototypers værdiskabende potentiale til samarbejdspartnere og brugereDen studerende:
• Kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhænge i forhold til at planlægge, facilitere og udføre et agilt forløb med test af digitale prototyper.
• Kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde internt i projektgrupper og eksternt med relevante aktører og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til inddragelsen af interessenter i test og videreudvikling.
• Kan identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen, herunder at anvende udvikling og tests af prototyper i en innovationsproces fra idé til endelig koncept. - Undervisningsform
Der vil på uddannelsen anvendes en række forskellige undervisnings- og arbejdsformer, blandt andet, men ikke nødvendigvis begrænset til:
klasseundervisning
gruppearbejde
case
workshop
lab workshop
præsentation - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenForudsætning for at kunne gå til eksamen er deltagelse og aflevering af 5 obligatoriske afleveringer på 6. semester.
Kravene til de obligatoriske afleveringer er:
• at afleveringerne af institutionen skal være udpeget i 6. semesterguiden som obligatoriske afleveringer, dvs. bundne forudsætninger fra 6. semesters forløb.
• afleveringerne kan være et digitalt produkt, en konceptuel strategi og/eller funktionel prototype, rapport m.m.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDer er én ekstern, individuel prøve efter 5. semester.
Prøven er en casebaseret individuel projektopgave med et mundtligt forsvar.
Den studerende modtager i starten af eksamensperioden en casebeskrivelse stillet af uddannelsen. Den studerende skal individuelt udarbejde et værdiskabende digitalt koncept. Dette koncept skal præsenteres i et mundtligt forsvar.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveDer er én ekstern, individuel porteføljeprøve efter 6. semester. Prøven består af 2 dele:
a) Synopsis
b) Mundtlig prøveFormkravSynopsis skal indeholde:
• en specifikation og diskussion af en række faglige udfordringer og problemstillinger udvalgt af den studerende. Disse skal tage udgangspunkt i semesterets obligatoriske afleveringer og skal forholde sig til læringsmål for 6. semester
• diskussion og refleksion over anvendt teori, metode og litteratur
• refleksion over den studerendes faglige udvikling
• beskrivelse og refleksion over egen kompetenceprofil i relation til branchens behov
• max. 5 normalsider (1 normalside er 2.400 anslag inkl. mellemrum).
• Relevante dele af obligatoriske afleveringer og øvrige opgaver, der diskuteres i synopsis, vedlægges som bilag.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedUdgangspunktet for den mundtlige del af eksamen er synopsis, som er vurderet af eksaminator før prøven.
Den mundtlige prøve varer 30 min og består af følgende elementer:
• oplæg fra den studerende: 5 min.
• eksamensdialog: 20 min.
• votering og afgivelse af resultat: 5 min.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af de elementer, der indgår i prøven, dvs. synopsis, og den mundtlige præstation. Præstationen bedømmes ud fra 7-trinsskalaen i forhold til opfyldelse af formål og læringsmål for 6. semester.
På faget Prototyper og test modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, casearbejde, eksterne forelæsninger, projektarbejde, projektpræsentation, digitale øvelser, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.