Københavns Erhvervsakademi

en

Systemudvikling 1

2024/2025
Engelsk titel
Systems Development
Uddannelse
Datamatiker
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
2 semestre
Ects
15
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk og engelsk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3050142 / 4505-10497
Fag- /modulansvarlig
Lasse Vogelsang
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet beskæftiger sig med centrale teknikker, værktøjer og metoder til analyse af et problemområde og design af et mindre system. Fagelementet anvender udbredte diagrammeringsteknikker og værktøjer til modellering af databasebaserede systemers funktionalitet og indhold. Fokus ligger på at udarbejde brugbare og fleksible mindre systemer med brugergrænseflader. I fagelementet indgår også teknikker til planlægning og gennemførsel af kvalitetssikringsaktiviteter.

    Viden

    Den studerende har:
    • viden om kvalitetskriteriers betydning for systemudviklingsprocessen og systemets endelige udformning.
    • forståelse for praksisnære problemstillinger og brugernes behov samt forståelse for kvalitetskriterier.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    • anvende en central systemudviklingsmetode.
    • anvende udvalgte teknikker, mønstre og metoder til modellering af IT-systemer på analyse- og designniveau.
    • anvende relevante teknikker og redskaber til planlægning, design og udførelse af test og kvalitetssikring.
    • anvende en hensigtsmæssig softwarearkitektur.
    • vurdere teknikker og metoder til afdækning og formulering af krav til IT-systemer.
    • vurdere principper og teknikker til udvikling af brugergrænseflader.
    • formidle og dokumentere systemudviklingens proces og produkt til relevante interessenter herunder sporbarhed.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    • varetage udviklingsorienterede situationer under anvendelse af systemudviklingsmetoder og tilhørende teknikker.
    • deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde i IT-projekter med en professionel tilgang.
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til systemudvikling.

  • Undervisningsform
    Undervisningen på datamatikeruddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it- branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
    Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
    Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale og i undervisningen.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    For at kunne deltage i en eksamen kan der være bundne forudsætninger, der skal være opfyldt, ud over aflevering af evt. eksamens rapport og eller produkt. Generelt er der én forudsætning for hver 5 ECTS, undtagen praktik og afgangsprojekt. En forudsætning kan være flere forskellige ting, enten en opgave aflevering, en præsentation, deltagelse i undervisning m.m.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Det nationale fagelement indgår i 2. delprøve af førsteårseksamen. Prøven vægter 75% af den samlede 1. års karakter

    2. delprøve er en Ekstern individuel mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt gruppeprojekt og bedømmes efter 7-trinsskalaen. Eksamination foregår indenfor 4 Nationale Fagelementer. Der skal præsteres et tilstrækkeligt niveau indenfor hver af de 4 Nationale Fagelementer. Delprøven vægter 75% af den samlede førsteårs karakter
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Mundtlig fremlæggelse af den studerende baseret på eksamensrapporten og produktet som er udarbejdet via et gruppearbejde. Projektet præsenteres af projektgruppen, 10 minutter pr studerende dog max. 30 min. Herefter individuel eksamination af gruppens medlemmer i 30 minutter pr. eksaminand inkl. votering
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeprøve, 2-4 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
134
timers undervisning
277
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Systemudvikling 1 modtager du 134 timers undervisning, hvilket svarer til 178 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, læsning af egne noter.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.