Programmering 1
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med design og programmering til realisering af IT-systemer. Der fokuseres på at programmere IT-systemer af høj kvalitet i en hensigtsmæssig arkitektur med brugergrænseflade, funktionalitet og database. Løsninger konstrueres under anvendelse af værktøjer og teknikker der anvendes i professionen og der lægges vægt på at understøtte godt programdesign og udvikling af systemer under hensyntagen til kvalitetssikring.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
• viden om specifikation af abstrakte datatyper.
• viden om kriterier for programkvalitet.
• forståelse for abstraktionsmekanismer i moderne programmeringssprog samt forståelse for anvendelse af teori og metode inden for programmering.Den studerende kan:
Kompetencer
• anvende centrale metoder til at specificere og konstruere algoritmer.
• anvende centrale faciliteter i programmeringssproget til realisering af algoritmer, designmønstre, abstrakte datatyper, datastrukturer, designmodeller og brugergrænseflader.
• anvende et udbredt udviklingsmiljø, herunder versionsstyringssystem og centrale softwarekomponenter/biblioteker til at designe og konstruere praksisnære applikationer baseret på en hensigtsmæssig arkitektur.
• anvende centrale metoder og teknikker til at realisere modeller i et databasesystem og konstruere programmer, der interagerer med en database.
• anvende centrale metoder og teknikker til at designe og konstruere programmer der indeholder parallel afvikling og samtidighed.
• anvende tidstypiske teknikker og værktøjer til afvikling af test og kvalitetssikring samt udfærdige dokumentation i forhold til gældende standarder i professionen.
• vurdere kvalitative og kvantitative egenskaber ved algoritmer og datastrukturer.
• formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til fagfæller inden for programmering.Den studerende kan:
• håndtere udviklingsorienterede situationer inden for programmering i mindre IT-projekter.
• deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang i relation til mindre IT-projekter med udgangspunkt i programmering.
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for programmeringssprog, udviklingsmiljøer, programmeringsteknikker og programdesign. - Undervisningsform
Undervisningen på datamatikeruddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it- branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenFor at kunne deltage i en eksamen kan der være bundne forudsætninger, der skal være opfyldt, ud over aflevering af evt. eksamens rapport og eller produkt. Generelt er der én forudsætning for hver 5 ECTS, undtagen praktik og afgangsprojekt. En forudsætning kan være flere forskellige ting, enten en opgave aflevering, en præsentation, deltagelse i undervisning m.m.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDet nationale fagelement udprøves i to prøver. Det udprøves i 1. delprøve og i 2. delprøve af førsteårs eksamen.
1. delprøve: Ekstern individuel mundtlig eksamen i fagelementet Programmering og bedømt efter 7-trins skalaen. Delprøven vægter 25% af den samlede førsteårs karakter.
2. delprøve er en Ekstern individuel mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt gruppeprojekt og bedømmes efter 7-trinsskalaen. Eksamination foregår indenfor 4 Nationale Fagelementer. Der skal præsteres et tilstrækkeligt niveau indenfor hver af de 4 Nationale Fagelementer. Delprøven vægter 75% af den samlede førsteårs karakterPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve1. delprøve: 20 minutters mundtlig eksamen inkl. votering baseret på spørgsmål i læringsmålene
2. delprøve: Mundtlig fremlæggelse af den studerende baseret på eksamensrapporten og produktet som er udarbejdet via et gruppearbejde. Projektet præsenteres af projektgruppen, 10 minutter pr studerende dog max. 30 min. Herefter individuel eksamination af gruppens medlemmer i 30 minutter pr. eksaminand inkl. voteringIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 2-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Programmering 1 modtager du 226 timers undervisning, hvilket svarer til 301 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.