Københavns Erhvervsakademi

en

4 hvide t-shirts - fra idé til handling (DA)

2019/2020
Engelsk titel
4 White T-shirts - from Idea to Action (DA)
Uddannelse
E-design
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
2 uger
Ects
3
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3207102
Fag- /modulansvarlig
Stina Marie Omdahl-Robson
David Jonas Fisher
Tifli Lerche
Dorthe Fiona Petersen
Snorre Näsman
Ditte Maria Bangsund-Pedersen
  • Formål

    Med udgangspunkt i sætningen 'fra idé til salg' skal I:
    • generere én eller flere innovative idéer
    • udvikle idéen til noget, der kan generere (økonomisk) værdi
    • gøre idéen/produktet/konceptet/servicen salgsklart
    • sælge idéen/produktet/konceptet/servicen
    • formidle idéen/produktet/konceptet/servicen

    Læringsmål
    • Kendskab til grundlæggende begreber inden for:
    Entreprenørskab, innovationsteorier,
    • designprocesser, idegenerering og salg i forbindelse med udviklingen af et
    innovativt produkt fra idé til færdigt produkt
    • Planlægge, iværksætte, udvikle og gennemføre en innovativ designproces
    • Analysere og vurdere designidéer og koncepter ud fra et
    forretningsmæssigt grundlag
    • Definere, afgrænse og vurdere en designløsning til et givent marked
    • Selvstændigt opsøge og kritisk vurdere en idés bæredygtighed
    KOMPETENCER
    • Konceptudvikle med innovation for øje
    • Identificere markedspotentiale for en innovativ ide
    • Igangsætte, løbende evaluere og styre produktets udvikling i en
    innovationskontekst

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Underviserne sammensætter grupper af minimum 4 og maksimum 6 personer.

    PRÆSENTATIONER D. 13.9.2018
    Krav til indhold:
    • Hvad er ideen/produktet/konceptet?
    • Hvordan kom du/I frem til den?
    • Hvordan udførte du/I den?
    • Hvad er kostprisen og salgsprisen på produktet/konceptet?
    • Hvor mange penge har du/I tjent?
    • Sørg for at dokumentere processen i enten billeder, tegninger, video,
    screendumps, moodboards eller andet – både til formidling i processen
    og til den endelige præsentation.
    Svesken på desken:
    På præsentationsdagen skal I dokumentere, hvad I har tjent.

    PRÆSENTATIONSFORM
    Reglerne for de mundtlige præsentationer lyder:
    • I har 3 minutter til at pitche koncept/produkt (I bliver afbrudt efter 3
    minutter). Et dommerpanel bestående af jeres undervisere giver 3
    minutters feedback.
    • Efter alle pitches skal I hver især stemme på dagens bedste projekt (man
    må ikke stemme på sig selv).
    • Fra kl. 11.00-11.30 voterer dommerpanelet og udvælger vinderne inden for
    to kategorier: Mest innovative idé og højeste indtjening.
    • Kl. 11.30 annonceres vinderne!

    SÅDAN BESTÅR MAN MODULET:
    • Projektet er en obligatorisk opgave, og derfor er det en forudsætning, at
    opgaven afleveres og opfylder de formelle krav. Det betyder, at det er
    obligatorisk at være tilstede i løbet af modulet og deltage i de endelige
    præsentationer. Har man gyldig grund til udeblivelse ved
    præsentationerne, kan man skrive til David for at få dispensation – og ellers
    udløser manglende fremmøde en erstatningsopgave, der skal afleveres, for
    at man kan gå til 1.semestereksamen.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Prøven finder sted efter 1. semester og tager udgangspunkt i læringsmålene for hele 1. semesters undervisning. Prøven falder i to dele: 1) En individuel, hvor et spørgsmål til pensum trækkes, og 2) en tværfaglig, skriftlig og mundtlig eksamen, hvor der udarbejdes en fælles gruppedel samt et individuelt udarbejdet løsningsforslag. Den studerende vurderes individuelt.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
30
timers undervisning
52
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget 4 hvide t-shirts - fra idé til handling (DA) modtager du 30 timers undervisning, hvilket svarer til 40 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 37% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.