4 hvide t-shirts - fra idé til handling (DA)
2019/2020- Formål
Med udgangspunkt i sætningen 'fra idé til salg' skal I:
• generere én eller flere innovative idéer
• udvikle idéen til noget, der kan generere (økonomisk) værdi
• gøre idéen/produktet/konceptet/servicen salgsklart
• sælge idéen/produktet/konceptet/servicen
• formidle idéen/produktet/konceptet/servicen
Læringsmål
• Kendskab til grundlæggende begreber inden for:
Entreprenørskab, innovationsteorier,
• designprocesser, idegenerering og salg i forbindelse med udviklingen af et
innovativt produkt fra idé til færdigt produkt
• Planlægge, iværksætte, udvikle og gennemføre en innovativ designproces
• Analysere og vurdere designidéer og koncepter ud fra et
forretningsmæssigt grundlag
• Definere, afgrænse og vurdere en designløsning til et givent marked
• Selvstændigt opsøge og kritisk vurdere en idés bæredygtighed
KOMPETENCER
• Konceptudvikle med innovation for øje
• Identificere markedspotentiale for en innovativ ide
• Igangsætte, løbende evaluere og styre produktets udvikling i en
innovationskontekst - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Underviserne sammensætter grupper af minimum 4 og maksimum 6 personer.
PRÆSENTATIONER D. 13.9.2018
Krav til indhold:
• Hvad er ideen/produktet/konceptet?
• Hvordan kom du/I frem til den?
• Hvordan udførte du/I den?
• Hvad er kostprisen og salgsprisen på produktet/konceptet?
• Hvor mange penge har du/I tjent?
• Sørg for at dokumentere processen i enten billeder, tegninger, video,
screendumps, moodboards eller andet – både til formidling i processen
og til den endelige præsentation.
Svesken på desken:
På præsentationsdagen skal I dokumentere, hvad I har tjent.
PRÆSENTATIONSFORM
Reglerne for de mundtlige præsentationer lyder:
• I har 3 minutter til at pitche koncept/produkt (I bliver afbrudt efter 3
minutter). Et dommerpanel bestående af jeres undervisere giver 3
minutters feedback.
• Efter alle pitches skal I hver især stemme på dagens bedste projekt (man
må ikke stemme på sig selv).
• Fra kl. 11.00-11.30 voterer dommerpanelet og udvælger vinderne inden for
to kategorier: Mest innovative idé og højeste indtjening.
• Kl. 11.30 annonceres vinderne!
SÅDAN BESTÅR MAN MODULET:
• Projektet er en obligatorisk opgave, og derfor er det en forudsætning, at
opgaven afleveres og opfylder de formelle krav. Det betyder, at det er
obligatorisk at være tilstede i løbet af modulet og deltage i de endelige
præsentationer. Har man gyldig grund til udeblivelse ved
præsentationerne, kan man skrive til David for at få dispensation – og ellers
udløser manglende fremmøde en erstatningsopgave, der skal afleveres, for
at man kan gå til 1.semestereksamen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven finder sted efter 1. semester og tager udgangspunkt i læringsmålene for hele 1. semesters undervisning. Prøven falder i to dele: 1) En individuel, hvor et spørgsmål til pensum trækkes, og 2) en tværfaglig, skriftlig og mundtlig eksamen, hvor der udarbejdes en fælles gruppedel samt et individuelt udarbejdet løsningsforslag. Den studerende vurderes individuelt.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget 4 hvide t-shirts - fra idé til handling (DA) modtager du 30 timers undervisning, hvilket svarer til 40 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 37% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.