T06: Brugercentreret design (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Formål
Viden
Formålet med temaet er, at den studerende tilegner sig viden og færdigheder til at arbejde med strategisk indholdsproduktion på tværs af forskellige platforme. Temaet foregår i samarbejde med en ekstern virksomhed og med udgangspunkt i en række analyser, i forhold til virksomhedens omverden, skal den studerende producere indhold til en kampagne for den aktuelle virksomhed.
Den studerende skal arbejde med kommunikations- og kampagneplanlægning samt indholdsproduktion til website og SoMe. Forløbet har fokus på storytelling med anvendelse af medietekster som motion graphic, infographic og video i forskellige formater.
Brugergrænsefladeudvikling:
Fagområdet indeholder design og udvikling af digitale løsninger med særlig vægt på
produktion af brugergrænseflader. Der fokuseres på alle aspekter af
udviklingsprocessen med udgangspunkt i udbredte udviklingsmetoder, herunder
planlægning, design og produktion af digitale medieopgaver.
Udmønter sig i:
• Interaktiv infographic SVG
• Selvstændigt arbejde med produktion
• Datavisualisering
• Brugerundersøgelser
• Wireframes, Previz/Moodboard, Storyboard (XD)
• Interactiv infographic SVG
• Onsite & SoMe video
• Motion Graphic: Explainers
• Overlay A.E
• Lyddesign
• kamerateknik
• Colorgrading
• Ambrose(metod e og designproces)*
• Produktion (design manual)*
• Procesdokumentati on:
• Layout og indhold
• Pit Stop
• Selvstændigt arbejde med produktion i teams.
• Opgave stillet i samarbejde med ekstern klient
Brugeroplevelser:
Fagområdet indeholder design og udvikling af digitale oplevelser med fokus på
forståelse af brugeren, brugerens samspil med løsninger samt evaluering og test af
løsninger, herunder anvendelse af data.
Udmønter sig i:
• Redskaber inden for digitale brugeroplevelser:
- Storytelling
- Test & Screening
- Production value
- Branding og storytelling
- Storytelling med levende billeder (Fortællingens grundelementer)
- Kommunikationsstrategi og handlingsplan
- Personas & Customer Journey
- Koncept & Ideudvikling
- Synopsis & treatment
- Præsentationsteknik
• Planlægning af brugercentreret indhold:
- Content på tværs af platform
- SoMe marketing & strategy
- Content marketing & strategy
- SoMe content
- Basic SEO & VSEO
Indholdsproduktion:
Fagområdet indeholder indholdsproduktion til udvalgte digitale medier. Der fokuseres
på forståelse af digitale medier, relevante typer af indhold samt formidling og
anvendelse af data.
Udmønter sig i:
• Datavisualisering
• Brugerundersøgelser
• Wireframes, Moodboard, Storyboard (XD)
• Interactiv infographic SVG
• Onsite & SoMe video
• Motion Graphic: Explainers
• Overlay A.E
• Lyddesign
• kamerateknik
• Colorgrading
• Ambrose(metode og designproces)*
- Produktion (design manual)*
- Procesdokumentation
- Layout og indhold
- Pit Stop
- Selvstændigt arbejde med produktion i teams.
- Opgave stillet i samarbejde med ekstern klient
Forretning:
Fagområdet indeholder forretningsmodeller, dataforståelse, virksomhedens
eksistensgrundlag og multimediedesignerens rolle i værdikæden.
Udmønter sig i:
• Selvstændigt arbejde med produktion i teams.
• Opgave stillet i samarbejde med ekstern klient
• Procesdokumentation
• Leadgenerering
• KPI´er
Teknologi:
Fagområdet indeholder forståelse og udforskning af teknologier, der indgår i digitale
medieprodukter og produktion til digitale medier.
Udmønter sig i:
● datavisualisering
Alle:
Udmønter sig i:
Færdig produktion, der vurderes af kunde/klientBrugergrænsefladeudvikling:
Færdigheder
• viden om centrale metoder og værktøjer til projektstyring og estimering af produktion af digitale medier
• viden om i erhvervet anvendte værktøjer og data til optimering af digital medieproduktion
Brugeroplevelser:
• viden om relevante teorier, værktøjer og metoder til design og programmering af digitale
brugeroplevelser og kan med afsæt i praksis redegøre for valg og fravalg af værktøjer og
metoder
Indholdsproduktion:
• viden om i erhvervet anvendte metoder og teorier til kompleks digital indholdsproduktion
Forretning:
• forståelse for virksomhedens omverden, herunder virksomhedens interessenter og
virksomhedens ressourcegrundlag
• forståelse for sammenhængen mellem anvendte forretningsmodeller og kompleks
digital indholdsproduktion
Teknologi:
• viden om centrale teknologierBrugergrænsefladeudvikling:
Kompetencer
• vurdere og argumentere for det værdiskabende i løsninger til digitale brugergrænseflader
• planlægge og vurdere projektstyring i brugercentreret indholdsproduktion
Brugeroplevelser:
• vurdere og anvende brugercentreret metode til en digital medieproduktion.
Indholdsproduktion:
• formidle og begrunde digitale løsninger af indholdsproduktion til interessenter fra den digitale mediebranche
• anvende og kombinere udtryksformer til design og produktion af digitale brugeroplevelser på udvalgte medieplatformeAlle:
• identificere relevante teorier, metoder og værktøjer til gennemførelse af komplekse
digitale medieproduktioner
• tilegne sig ny viden og færdigheder inden for programmering og udformning af
komplekse brugercentrerede brugergrænseflader.
• identificere relevante teorier, metoder og værktøjer til produktion af komplekst digitalt
indhold i teams
• tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for design og produktion af
komplekst digitalt indhold. - Undervisningsform
Undervisningsaktiviteterne forløber som en hybrid mellem: Oplæg, øvelser, hands-on, video tutorials og projekt-/gruppearbejde.
Temaets har fokus på analyse af virksomheden og placering i markedet, samt koncept- og designudvikling. Dette skal munde ud i en præsentation af koncept, strategi, design, customer journey mm.
På baggrund af dette vil produceres content til website og SoMe. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Det forudsættes, at den studerende har grundlæggende færdigheder inden for
SCRUM og kan producere med programmerne Adobe Photoshop, Illustrator, HTML,
samt færdigheder i optagelse og redigering af video i Premiere Pro.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det er en forudsætning at de studerende har Adobe, Premiere, Photoshop, Illustrator, Audition, After effect, samt en HTML editor installeret på deres computer. De studerende skal selv anskaffe domæne til at hoste website og video (min. 200 MB). - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og redskaber, som er opnået gennem deltagelse i det obligatoriske fagelementer: Design og programmering af digitale brugergrænseflader 2 og Design og programmering af digitalt indhold 2.
Prøven skal vise
• at den studerende kan kommunikere til samarbejdspartnere,
• kan udvikle et interaktivt digitalt produkt under hensyntagen til interessenter
• kan gennemføre et projekt i et team.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven dækker 2. semesters nationale fagelementer. Der tages udgangspunkt i produkt, rapport og proces.
Prøven består af tre elementer:
4. Præsentation
5. Eksamination
6. Votering og meddelelse af karakterer.
De specifikke krav til prøvens varighed offentliggøres på læringsplatformen for Multimediedesigner og tilgår censor.OpgavetypeProjektarbejdet skal være tværfagligt og problemorienteret. Det skal resultere i en fungerende digital prototype og en rapport, der dokumenterer udviklingsarbejdet og produktet.
De nærmere krav til projektet beskrives på læringsplatformen for Multimediedesigner, og beskrivelsen skal sikre, at væsentlige områder af 2. semesters undervisning bredt kombineres. Projektbeskrivelsen definerer krav til gruppestørrelse, produktomfang og procesdokumentation. Projektbeskrivelsen gøres tilgængelig for de studerende, eksaminator og censor ved projektperiodens start.FormkravEn fungerende digital prototype og en projektrapport. Rapporten må have et omfang på maksimalt 18 normalsider for 1 studerende + 8 normalsider pr. ekstra gruppemedlem. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag tæller ikke med i det maksimale sideantal.
En normalside er 2.400 anslag inklusive mellemrum og fodnoter.
Ved rapporter udarbejdet i en gruppe skal den enkeltes bidrag tydeligt fremgå.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven bedømmes efter 7-trinsskalaen af eksaminator og ekstern censor. Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af rapport, digital prototype, præsentation og individuel eksamination. Præstationen bedømmes i forhold til opfyldelse af formål og læringsmål på 2. semester, som beskrevet i studieordningen. - Yderligere information
Afleveringer og feedback
Hen mod forløbets afslutning afleveres en procesdokumentation, til hvilken der gives mundtlig feedback til en PITSTOP.
Forløbet afsluttes med en præsentation for og feedback fra klienten, samt en skriftlig feedback i Fronter.
Evaluering af temaet
Temaet evalueres via MMD standard online evaluering
På faget T06: Brugercentreret design (DA) modtager du 54 timers undervisning, hvilket svarer til 72 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.