T07: CMS (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Formål
Viden
Temaet handler om at arbejde med dynamiske webløsninger i et Content Management System (CMS) ud fra et tværfagligt perspektiv. Vi skal gennem forløbet planlægge, udvikle og implementere en dynamisk webløsning for klienten, så det dækker dennes og brugernes
behov. De nye teknologier, der skal anvendes i løsningen er WordPress og WP REST API.
I løsningen skal der desuden arbejdes med søgemaskineoptimering (SEO) samt strukturering
af indhold ud fra informationsarkitektur (IA) principperne, for at skabe en god brugeroplevelse ud fra de tre aspekter: People, Content & Context. Derudover skal i arbejde med forberedelse samt udførelse af forskellige tests.
I skal arbejde metodisk og praktisk med at producere indhold til pitch og præsentation for en ekstern klient.
Udviklingen af den dynamiske webløsning dokumenteres i en proces-dokumentation samt link til produktionen.
Brugergrænsefladeudvikling:
Fagområdet indeholder design og udvikling af digitale løsninger med særlig vægt på
produktion af brugergrænseflader. Der fokuseres på alle aspekter af udviklingsprocessen
med udgangspunkt i udbredte udviklingsmetoder, herunder planlægning, design og
produktion af digitale medieopgaver.
Udmønter sig i:
● Design af konsistent udtryk ud fra klientens designguide og visuelle ID.
● Planlægning, udvikling og implementering af dynamiske webløsninger i et Content
Management System (CMS)
● Anvendte teknologier er WordPress og WP REST API.
● Anvendelse af Google maps API.
Brugeroplevelser:
Fagområdet indeholder design og udvikling af digitale oplevelser med fokus på forståelse af
brugeren, brugerens samspil med løsninger samt evaluering og test af løsninger, herunder
anvendelse af data.
Udmønter sig i:
● Introduktion til informationsarkitektur principperne herunder udarbejdelse af detaljerede og konceptuelle sitemaps, forskellige metoder til strukturering af content, navigation og klassifikationer. Samt hvordan der skabes god UX ud fra aspekterne: People, Content & Context.
● Planlægning og udførelse af forskellige test samt implementering af testresultater ud fra en iterativ tilgang.
● Introduktion til teknisk SEO og hvordan der arbejdes med SEO i Content.
Indholdsproduktion:
Fagområdet indeholder indholdsproduktion til udvalgte digitale medier. Der fokuseres på forståelse af digitale medier, relevante typer af indhold samt formidling og anvendelse af
data.
Forretning:
Fagområdet indeholder forretningsmodeller, dataforståelse, virksomhedens
eksistensgrundlag og multimediedesignerens rolle i værdikæden.
Udmønter sig i:
● Kompetencer indenfor s tyring og planlægning af en multimedieproduktion
● Metodisk og praktisk at producere indhold til pitch og præsentation for en ekstern
klient.
Teknologi:
Fagområdet indeholder forståelse og udforskning af teknologier, der indgår i digitale
medieprodukter og produktion til digitale medier.Brugergrænsefladeudvikling:
Færdigheder
● viden om centrale metoder og teorier om digitale brugeroplevelser og kan med afsæt i praksis redegøre for valg og fravalg af værktøjer og metoder.
Indholdsproduktion:
● viden om i erhvervet anvendte metoder og teorier til kompleks digital indholdsproduktion
Teknologi:
● viden om centrale teknologier til håndtering af data i forhold til optimering af brugeroplevelserBrugergrænsefladeudvikling:
Kompetencer
● anvende, dokumentere centrale designprocesser i komplekse digitale medieproduktioner samt formidle dem til interessenter fra den digitale mediebranche
● anvende central teori, metode og redskaber til produktion af digitale brugeroplevelser
● anvende centrale teknologier til håndtering og visning af digitalt indhold
● anvende centrale teknologier, metoder og formater til udveksling og præsentation af data.
Brugeroplevelser:
● formidle og redegøre for løsninger til digitale brugergrænseflader til samarbejdspartnere
Forretning:
● planlægge og vurdere projektstyring i teambaserede digitale medieproduktioner
Teknologi:
● anvende centrale værktøjer og data til optimering af digital medieproduktionAlle:
● identificere relevante teorier, metoder og værktøjer til gennemførelse af komplekse digitale
medieproduktioner
● tilegne sig ny viden og færdigheder inden for programmering og udformning af komplekse
brugercentrerede brugergrænseflader.
● identificere relevante teorier, metoder og værktøjer til produktion af komplekst digitalt indhold i teams
● tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for design og produktion af komplekst digitalt indhold. - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsninger, øvelser/opgaver, hands-on og projektarbejde. Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input i forum, den første del af dagen, og med vægt på projekt-, produktion, og studieaktiviteter den sidste halvdel af dagen.
De studerende arbejder selvstændigt med interaktionsøvelser, og i grupper omkring casen. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende har egen computer med til undervisningen samt domæne til upload af webløsninger. De studerende skal selv anskaffe domæne til at hoste website, der understøtter WordPress. Derudover anvendes Adobe CS-pakken samt en kode-editor (f.eks. Brackets) og et FTP-program (f.eks. Cyberduck). Disse programmer forventes installeret før temastart. En Trello-account skal også være oprettet samt en GitHub account. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og redskaber, som er opnået gennem deltagelse i det obligatoriske fagelementer: Design og programmering af digitale brugergrænseflader 2 og Design og programmering af digitalt indhold 2.
Prøven skal vise
• at den studerende kan kommunikere til samarbejdspartnere,
• kan udvikle et interaktivt digitalt produkt under hensyntagen til interessenter
• kan gennemføre et projekt i et team.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven dækker 2. semesters nationale fagelementer. Der tages udgangspunkt i produkt, rapport og proces.
Prøven består af tre elementer:
4. Præsentation
5. Eksamination
6. Votering og meddelelse af karakterer.
De specifikke krav til prøvens varighed offentliggøres på læringsplatformen for Multimediedesigner og tilgår censor.OpgavetypeProjektarbejdet skal være tværfagligt og problemorienteret. Det skal resultere i en fungerende digital prototype og en rapport, der dokumenterer udviklingsarbejdet og produktet.
De nærmere krav til projektet beskrives på læringsplatformen for Multimediedesigner, og beskrivelsen skal sikre, at væsentlige områder af 2. semesters undervisning bredt kombineres. Projektbeskrivelsen definerer krav til gruppestørrelse, produktomfang og procesdokumentation. Projektbeskrivelsen gøres tilgængelig for de studerende, eksaminator og censor ved projektperiodens start.FormkravEn fungerende digital prototype og en projektrapport. Rapporten må have et omfang på maksimalt 18 normalsider for 1 studerende + 8 normalsider pr. ekstra gruppemedlem. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag tæller ikke med i det maksimale sideantal.
En normalside er 2.400 anslag inklusive mellemrum og fodnoter.
Ved rapporter udarbejdet i en gruppe skal den enkeltes bidrag tydeligt fremgå.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven bedømmes efter 7-trinsskalaen af eksaminator og ekstern censor. Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af rapport, digital prototype, præsentation og individuel eksamination. Præstationen bedømmes i forhold til opfyldelse af formål og læringsmål på 2. semester, som beskrevet i studieordningen. - Yderligere information
Afleveringer og feedback
Produktioner afleveres i Fronter, som delafleveringer løbende gennem temaet. Deadline for afleveringer fremgår af ugeplanerne for temaet.
Der bliver givet mundtlig feedback til sidst i forløbet.
Evaluering af temaet
Temaet evalueres af de studerende ved en online survey (standard MMD), samt en mundtlig kvalitativ evaluering, dialog ml. studerende og undervisere i slutningen af forløbet.
På faget T07: CMS (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.