Grafisk konceptudvikling (DA)
2019/2020- Formål
Med udgangspunkt i en introduction af Design Thinking, vil der blive fokuseret på de elementer der indgår I udvikling af et grafisk concept.
Viden
Modulet Design Thinking giver rammerne for at tænke kreativt, eksperimenterende, og systematisk når der arbejdes med udvikling af grafiske produkter. På grafisk konceptudvikling ser vi på, hvordan man udvikler sammenhængende visuelle identiteter i forskellige scenarier. Vi vil arbejde med alle elementer indenfor grafisk design fra logoer til det sammenhængende grafiske udtryk. Det kan være på brevpapir, emballage, brochurer, website, plakater og reklame, som en del af virksomhedens samlede kommunikation.• Basalt kendskab til emballage design
Færdigheder• Brug af logo’er i sammenhæng med typografi
Kompetencer
• Anvende forskellige Adobe programmer til færdiggørelse af grafiske koncepter
• At styre en basal design proces• At forholde sig til og videreudvikle et eksisterende grafisk identitet
• At arbejde med betingelserne for en sammenhængende grafisk identitet - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsning, instruktion, individuelt og teamarbejde, praktisering af praksis, opgaver og projekter samt refleksion.
Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input den første del af dagen, og med vægt på projektarbejde og øvelser den sidste halvdel af dagen. Yderligere vil der være enkelte dage med vejledning til de stillede opgaver.
Afleveringer og feedback:Den afsluttende opgave udarbejdes i grupper med to i hver.
Opgaven afleveres på WISEflow ledsaget af en plakat i A3 der hænges op i lokalet den sidste dag. Der vil blive givet mundtlig feedback
Case-samarbejde:
Modulet har ikke noget case-samarbejde, men tager udgangspunkt i virkelighedsnære problemstillinger. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af tre dele:
1. Individuel skriftlig synopsis
2. Aflevering af produktløsning / prototypeløsning samt præsentationsmateriale på USB + i print.
3. Mundtlig individuel præsentation der tager afsæt i den afleverede synopsis samt produktløsning/prototype.Opgavetype2. semesters Synopsisprøve er med ekstern censur. Perioden for synopsisprøven begynder med udlevering af 2-3 specialespecifikke problemorienterede emner. Den studerende vælger èt af de tre emner. Det valgte emne undersøges og analyseres ved at anvende 2. semesters metoder og teori for her igennem at udarbejde en synopsis og afslutte med en mundtlig præsentation, hvor produktløsninger præsenteres.
Rammen for prøven uploades på Fronter. Rammen definerer de overordnede krav. På første dag i perioden for synopsisprøven bliver emnerne for prøven offentliggjort.FormkravDigitalt afleveret skriftlig del samt produktløsning/prototype. Den skriftlige del af synopsisprøven skal have et omfang af maksimum 12.000 anslag inkl. mellemrum, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og bilag. Der må max. være 6 sider relevante bilagIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedDer afsættes 30 minutter til den mundtlige prøve fordelt på:
• 10 minutter til den studerendes fremlæggelse
• 10 minutter til spørgsmål fra eksaminator og censor
• 10 minutter til votering og karaktergivningBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven skal vise, at den studerende kan:
• researche og agere med 2. semesters pensum på et af de udleverede problemorienterede emner
• skabe sammenhæng mellem synopsis, produktløsning / prototype og præsentation
• mundtligt at underbygge, specialerette og perspektivere problemstillingen i synopsen
• disponere fremlægningen, strukturere og tydeliggøre stoffet
• fremdrage væsentlige fagområder inden for det specialerettede felt
• besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor 2. semesters pensum.Syge-/omprøvePrøven er identisk med 2. semesters Synopsisprøve.
Omprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail - Yderligere information
Modulet evalueres mundtligt ved modulafslutningen.
På faget Grafisk konceptudvikling (DA) modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.