Marketing og kommunikationsplanlægning (DA)
2019/2020- Formål
Marketing- og kommunikationsplanlægning på 2. semester har til formål at give den studerende værktøjer og færdigheder til at forstå og arbejde med marketing- og kommunikationsplanlægning generelt og i en specifik kontekst. Desuden får den studerende gennem egen research på et eksternt marked indsigt i fremherskende tendenser, med relevans for den virksomhedscase der arbejdes med på modulet.
Viden•Projektledelse
Færdigheder
•Værktøjer til at arbejde med projektledelse i praksis
•Hvad en marketingplan skal indeholde•At udarbejde en struktureret overordnet marketingplan for et nye koncept med afsæt i en given virksomhed
Kompetencer
•Færdigheder i at omsætte en national og international research til et nyt markedskoncept, tilpasset en eksisterende virksomhed i Danmark•At udarbejde løsninger kommunikerer konceptet
•At udvikle konkret visuelt materiale, der understøtter marketingplanens centrale elementer - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsning, instruktion, individuelt og teamarbejde, praktisering af praksis, opgaver og projekter samt refleksion.
Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input den første del af dagen, og med vægt på projektarbejde og øvelser den sidste halvdel af dagen. Yderligere vil der være enkelte dage med vejledning til de stillede opgaver.
De studerende arbejder individuelt igennem forløbet.
Afleveringer og feedback
På dette modul skal der udarbejdes et marketingprojekt. Det er en bunden forudsætning for at kunne gå til synopsisprøven, at løse denne opgave. Marketingsprojektet ”afleveres” ved en mundtlig præsentation med udgangspunkt i en PowerPoint præsentation, som afholdes for virksomheden, hvor fokus er på selve oplevelsen af konceptet og dets markedsmuligheder, og evt. en særskilt præsentatioen for underviserne, hvor konceptet understøttes af teoretisk argumentation. Der gives en mundtlig feedback.
Case-samarbejde:
Modulet har ikke noget case-samarbejde, men tager udgangspunkt i virkelighedsnære problemstillinger - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagModulet prøves i sammenhæng med ovenstående modul i 2. semesters Synopsisprøve.
Målet med Synopsisprøven er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og praksis, som er opnået gennem undervisningen og de bundne forudsætninger for 2. semesters modul 1, 2, 3 og 4.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af tre dele:
1. Individuel skriftlig synopsis
2. Aflevering af produktløsning / prototypeløsning samt præsentationsmateriale på USB + i print.
3. Mundtlig individuel præsentation der tager afsæt i den afleverede synopsis samt produktløsning/prototype.Opgavetype2. semesters Synopsisprøve er med ekstern censur. Perioden for synopsisprøven begynder med udlevering af 2-3 specialespecifikke problemorienterede emner. Den studerende vælger èt af de tre emner. Det valgte emne undersøges og analyseres ved at anvende 2. semesters metoder og teori for her igennem at udarbejde en synopsis og afslutte med en mundtlig præsentation, hvor produktløsninger præsenteres.
Rammen for prøven uploades på Fronter. Rammen definerer de overordnede krav. På første dag i perioden for synopsisprøven bliver emnerne for prøven offentliggjort.FormkravDigitalt afleveret skriftlig del samt produktløsning/prototype. Den skriftlige del af synopsisprøven skal have et omfang af maksimum 12.000 anslag inkl. mellemrum, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og bilag. Der må max. være 6 sider relevante bilagIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedDer afsættes 30 minutter til den mundtlige prøve fordelt på:
• 10 minutter til den studerendes fremlæggelse
• 10 minutter til spørgsmål fra eksaminator og censor
• 10 minutter til votering og karaktergivningBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven skal vise, at den studerende kan:
• researche og agere med 2. semesters pensum på et af de udleverede problemorienterede emner
• skabe sammenhæng mellem synopsis, produktløsning / prototype og præsentation
• mundtligt at underbygge, specialerette og perspektivere problemstillingen i synopsen
• disponere fremlægningen, strukturere og tydeliggøre stoffet
• fremdrage væsentlige fagområder inden for det specialerettede felt
• besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor 2. semesters pensum.Syge-/omprøvePrøven er identisk med 2. semesters Synopsisprøve.
Omprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail - Yderligere information
Modulet evalueres mundtligt ved modulafslutningen.
På faget Marketing og kommunikationsplanlægning (DA) modtager du 50 timers undervisning, hvilket svarer til 66 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 36% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.