Responsible Fashion Management (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Grundlæggende Produktionsdokumentation / Kollektionsopbygning / Materialelære / Trend / Farvelære
Viden
Modulet har til formål at give den studerende værktøjer og færdigheder til at arbejde med visuel kommunikation til eksterne partnere ved anvendelse af Illustrator. Endvidere arbejdes der med farvelære og anvendelsen af farvesystemer i forhold til at kunne vælge og sammensætte farver til programmer og lignede.
Den studerende skal også kan afkode trendmekanismer med henblik på opbygning af kollektioner med hertil hørende programmer til fast fashion industrien. En dybere indsigt i materiellære og materialers muligheder og begrænsninger arbejdes der også med på modulet og sammensættes med den visuelle kommunikation.Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse for praksis og central anvendt teori og metode inden for økonomi, forretningsforståelse, indkøb, forhandling, forhandlingsparametre, juridiske forhold og bæredygtighed.
Færdigheder
Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og central anvendt teori og metode inden for logistik, leverandørstyring, partnerskab og virksomhedens materiale og varestrømme.
Skal kunne forstå virksomhedens værdikæde og samarbejder på tværs af forsyningskæder, herunder anvendt teknologi og cirkulære forretningsprincipper.
Skal have udviklingsbaseret viden om produktkarakteristika, produkt- og materialekendskab og teknologi.
Skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode inden for kvalitetsstyring, bæredygtighed og produktionsteknikker for at kunne indgå i produktudviklingsprocesser.Skal kunne anvende centrale metoder og redskaber inden for virksomhedens værdi- og forsyningskæde på det operationelle og taktiske niveau.
Kompetencer
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger inden for produktkendskab samt opstille og vælge løsningsmulighede.Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen og branchens grønne omstilling.
- Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsning, instruktion, praktisering af praksis, opgaver og projekter samt refleksion.
Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input den første del af dagen og med vægt på projektarbejde og øvelser den sidste halvdel af dagen. Yderligere vil der være enkelte dage med vejledning til de stillede opgaver. De studerende arbejder individuelt igennem forløbet.
Afleveringer og feedback:Den studerende arbejder gennem forløbet med øvelser/opgaver, der viser, at de løbende opnår viden og færdigheder inden for produktdokumentation, kollektionsopbygning, farvelære og materialelære.
Ved afslutningen af modulet præsenterer den studerende mundtligt og visuelt sit projekt, der gives mundtligt feedback i plenum af medstuderende. Tilbagemelding med godkendt / ikke godkendt samt en skriftlig kommentar. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenTil modulet er der knyttet en bunden forudsætning. Denne skal godkendes for at blive indstillet til 2. semester prøve.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagModulet prøves i sammenhæng med ovenstående modul i 2. semester prøven. Inden prøven afvikles metode modulet, der har til formål at give den studerende værktøjer og færdigheder til at formidle sig skriftligt via forskellige metoder. Modulet har til hensigt at forberede den studerende til den skriftlige 2. semester prøve ved hjælp af teori og metoder i praksis. På modulet arbejdes der både individuelt og i grupper.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af tre dele:
1. Individuel skriftlig del
2. Aflevering af produktløsning / prototypeløsning samt præsentationsmateriale.
3. Mundtlig individuel præsentation der tager afsæt i den afleverede synopsis samt produktløsning/prototype.OpgavetypePrøven tager udgangspunkt i den studerendes evne til at anvende den viden, de færdigheder og kompetencer, som er opnået på specialemodulerne 2-5. Med udgangspunkt i en problemorienteret tilgang; researcher, analyserer og designer den studerende en løsning/prototype.
Som indledning til 2. semester prøven undervises der specialerettet på et metodemodul. Den studerende bliver herefter præsenteret for to aktuelle temaer. Den studerende vælger et af de to temaer. Med en problemorienteret tilgang udarbejdes og uploades en skriftlig del. Efterfølgende udarbejdes en løsning/prototype, der præsenteres og perspektiveres ved en mundtlig eksamen med ekstern censur. Der tilbydes to vejledninger i grupper af 3-4 studerende inden aflevering af den skriftlige del.FormkravDigitalt afleveret skriftlig del samt løsning/prototype. Den skriftlige del må have et omfang af maksimum 12.000 anslag inkl. mellemrum, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og bilag. Der må max. være 6 sider relevante bilag.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDer afsættes 30 minutter til den mundtlige prøve fordelt på:
• 10 minutter til den studerendes fremlæggelse
• 10 minutter til spørgsmål fra eksaminator og censor
• 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesNoter i udprintet form.Hjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven skal vise, at den studerende kan:
• researche og agere med 2. semesters pensum på et af de udleverede problemorienterede emner
• skabe sammenhæng mellem synopsis, løsning/prototype og præsentation
• mundtligt at underbygge, specialerette og perspektivere problemstillingen
• disponere fremlægningen, strukturere og tydeliggøre stoffet
• fremdrage væsentlige fagområder inden for det specialerettede felt
• besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor 2. semesters pensum
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i bedømmelsen.Syge-/omprøvePrøven er identisk med 2. semester prøve
Omprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail.
På faget Responsible Fashion Management (DA) modtager du 46 timers undervisning, hvilket svarer til 61 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.