Innovativ Sourcing (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Økonomistyring, indkøb, forretningsplanlægning, jura, projektstyring & Delogue.
Viden
Modulet har til formål at give den studerende forståelse for resultatopgørelse, balance og andre relevante økonomiske nøgletal. Dens studerende opnår også forståelse for, hvorledes indkøbsfunktionen og dens organisation påvirker virksomhedens økonomiske resultat i et dynamisk marked. Endvidere vil den den studerende kunne redegøre for grundlæggende økonomibegreber. Der er også fokus på at lære den studerende at opstille retningslinjer for projekter, herunder at kunne styre tid og ressourcer på den mest effektive måde. Delogue vil blive brugt som arbejdsredskab for at kunne stille retningslinjer op for leverandører i både Europa og Asien.Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse for praksis og central anvendt teori og metode inden for økonomi, forretningsforståelse, indkøb, forhandling, forhandlingsparametre, juridiske forhold og bæredygtighed.
FærdighederSkal kunne anvende de centrale metoder og redskaber inden for indkøb og nationale og internationale handelsforhold, herunder økonomiske, juridiske og bæredygtige parametre.
Kompetencer
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger inden for leverandørudvælgelse, -styring og -kommunikation.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.
Skal kunne anvende centrale metoder og redskaber inden for virksomhedens værdi- og forsyningskæde på det operationelle og taktiske niveau.
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger inden for virksomhedens værdikæde samt opstille og vælge bæredygtige løsningsmuligheder.
Skal kunne anvende fagområdets centrale emner inden for materialer, produkter, kvalitetsstyring og bæredygtighed, der knytter sig til at foretage indkøb inden for erhvervet.
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger inden for produktkendskab samt opstille og vælge løsningsmuligheder.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer inden for virksomhedens værdi- og forsyningskæde.
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel og forretningsmæssig forståelse.
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til og professionen og branchens grønne omstilling.
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder virksomhedens materiale- og varestrømme.
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, der fremmer nationale og internationale samarbejder og en bæredygtig udvikling.
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til og professionen og branchens grønne omstilling.
Skal kunne håndtere og indgå i produktions- og produktudviklingsprocesser.
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang. - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsning, instruktion, praktisering af praksis, opgaver og projekter samt refleksion.
Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input den første del af dagen og med vægt på projektarbejde og øvelser den sidste halvdel af dagen. Yderligere vil der være enkelte dage med vejledning til de stillede opgaver. De studerende arbejder både i grupper og individuelt igennem forløbet. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenTil modulet er der knyttet en bunden forudsætning. Denne skal godkendes for at blive indstillet til 2. semester prøve.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagModulet prøves i sammenhæng med ovenstående modul i 2. semester prøven. Inden prøven afvikles metode modulet, der har til formål at give den studerende værktøjer og færdigheder til at formidle sig skriftligt via forskellige metoder. Modulet har til hensigt at forberede den studerende til den skriftlige 2. semester prøve ved hjælp af teori og metoder i praksis. På modulet arbejdes der både individuelt og i grupper.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af tre dele:
1. Individuel skriftlig del
2. Aflevering af produktløsning / prototypeløsning samt præsentationsmateriale.
3. Mundtlig individuel præsentation der tager afsæt i den afleverede synopsis samt produktløsning/prototype.OpgavetypePrøven tager udgangspunkt i den studerendes evne til at anvende den viden, de færdigheder og kompetencer, som er opnået på specialemodulerne 2-5. Med udgangspunkt i en problemorienteret tilgang; researcher, analyserer og designer den studerende en løsning/prototype.
Som indledning til 2. semester prøven undervises der specialerettet på et metodemodul. Den studerende bliver herefter præsenteret for to aktuelle temaer. Den studerende vælger et af de to temaer. Med en problemorienteret tilgang udarbejdes og uploades en skriftlig del. Efterfølgende udarbejdes en løsning/prototype, der præsenteres og perspektiveres ved en mundtlig eksamen med ekstern censur. Der tilbydes to vejledninger i grupper af 3-4 studerende inden aflevering af den skriftlige del.FormkravDigitalt afleveret skriftlig del samt løsning/prototype. Den skriftlige del må have et omfang af maksimum 12.000 anslag inkl. mellemrum, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og bilag. Der må max. være 6 sider relevante bilag.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDer afsættes 30 minutter til den mundtlige prøve fordelt på:
• 10 minutter til den studerendes fremlæggelse
• 10 minutter til spørgsmål fra eksaminator og censor
• 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesNoter i udprintet formHjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentationBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven skal vise, at den studerende kan:
• researche og agere med 2. semesters pensum på et af de udleverede problemorienterede emner
• skabe sammenhæng mellem synopsis, løsning/prototype og præsentation
• mundtligt at underbygge, specialerette og perspektivere problemstillingen
• disponere fremlægningen, strukturere og tydeliggøre stoffet
• fremdrage væsentlige fagområder inden for det specialerettede felt
• besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor 2. semesters pensum.
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i bedømmelsen.Syge-/omprøvePrøven er identisk med 2. semester prøve.
Omprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail.
På faget Innovativ Sourcing (DA) modtager du 46 timers undervisning, hvilket svarer til 61 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.