Responsible Communication (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Skriftlige kommunikationsprocesser, visuelle kommunikationsprocesser, materialer, kvaliteter & kvalitetsmanual
Viden
Modulet har til formål at give den studerende forståelse for kommunikation mellem designvirksomhed og leverandører. Herunder opstilling af retningslinjer for det overordnede samarbejde mellem parterne. Der kommunikeres både visuelt og skriftligt - metoder skal begrundes med udgangspunkt i gennemgåede teorier i undervisningen. En gennemarbejdet kvalitetsmanual med de faglige forudsætninger fra hele semesteret udarbejdes.Skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt forstå erhvervets og branchens anvendelse af teori og metode på tværs af virksomhedens værdi- og forsyningskæde.
FærdighederSkal kunne vurdere praksisnære problemstillinger inden for leverandørudvælgelse, -styring og -kommunikation.
Kompetencer
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger, der fremmer nationale og internationale samarbejder under hensyntagen til interne og eksterne interessenter.
Skal kunne anvende fagområdets centrale emner inden for materialer, produkter, kvalitetsstyring og bæredygtighed, der knytter sig til at foretage indkøb inden for erhvervet.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer inden for virksomhedens værdi- og forsyningskæde.
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel og forretningsmæssig forståelse.
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til og professionen og branchens grønne omstilling.
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder virksomhedens materiale- og varestrømme.
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, der fremmer nationale og internationale samarbejder og en bæredygtig udvikling.
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til og professionen og branchens grønne omstilling.
Skal kunne håndtere og indgå i produktions- og produktudviklingsprocesser - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsning, instruktion, praktisering af praksis, opgaver og projekter samt refleksion.
Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input den første del af dagen og med vægt på projektarbejde og øvelser den sidste halvdel af dagen. Yderligere vil der være enkelte dage med vejledning til de stillede opgaver.
Afleveringer og feedback:Ved afslutningen af modulet præsenterer den studerende mundtligt og visuelt sin kvalitetsmanual. Der gives både skriftlig og mudtlig feedback efter den enkeltes fremlæggelse. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenTil modulet er der knyttet en bunden forudsætning. Denne skal godkendes for at blive indstillet til 2. semester prøve.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagModulet prøves i sammenhæng med ovenstående modul i 2. semester prøven. Inden prøven afvikles metode modulet, der har til formål at give den studerende værktøjer og færdigheder til at formidle sig skriftligt via forskellige metoder. Modulet har til hensigt at forberede den studerende til den skriftlige 2. semester prøve ved hjælp af teori og metoder i praksis. På modulet arbejdes der både individuelt og i grupper.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af tre dele:
1. Individuel skriftlig del
2. Aflevering af produktløsning / prototypeløsning samt præsentationsmateriale.
3. Mundtlig individuel præsentation der tager afsæt i den afleverede synopsis samt produktløsning/prototype.OpgavetypePrøven tager udgangspunkt i den studerendes evne til at anvende den viden, de færdigheder og kompetencer, som er opnået på specialemodulerne 2-5. Med udgangspunkt i en problemorienteret tilgang; researcher, analyserer og designer den studerende en løsning/prototype.
Som indledning til 2. semester prøven undervises der specialerettet på et metodemodul. Den studerende bliver herefter præsenteret for to aktuelle temaer. Den studerende vælger et af de to temaer. Med en problemorienteret tilgang udarbejdes og uploades en skriftlig del. Efterfølgende udarbejdes en løsning/prototype, der præsenteres og perspektiveres ved en mundtlig eksamen med ekstern censur. Der tilbydes to vejledninger i grupper af 3-4 studerende inden aflevering af den skriftlige del.FormkravDigitalt afleveret skriftlig del samt løsning/prototype. Den skriftlige del må have et omfang af maksimum 12.000 anslag inkl. mellemrum, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og bilag. Der må max. være 6 sider relevante bilag.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDer afsættes 30 minutter til den mundtlige prøve fordelt på:
• 10 minutter til den studerendes fremlæggelse
• 10 minutter til spørgsmål fra eksaminator og censor
• 10 minutter til votering og karaktergivning.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven skal vise, at den studerende kan:
• researche og agere med 2. semesters pensum på et af de udleverede problemorienterede emner
• skabe sammenhæng mellem synopsis, løsning/prototype og præsentation
• mundtligt at underbygge, specialerette og perspektivere problemstillingen
• disponere fremlægningen, strukturere og tydeliggøre stoffet
• fremdrage væsentlige fagområder inden for det specialerettede felt
• besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor 2. semesters pensum.
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i bedømmelsen.Syge-/omprøvePrøven er identisk med 2. semester prøve.
Omprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail.
På faget Responsible Communication (DA) modtager du 46 timers undervisning, hvilket svarer til 61 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.