Proces og Planlægning (Byggeri op til 2½ etage) (EN)
2019/2020- Formål
Generelle målsætninger
De teoretiske kerneområder er projektplanlægning, indkøb og konstruktionsprojektering
Generelt får den studerende indgående kendskab til omfang og indhold af projektplanlægning og -projektering samt specifikke værktøjer og standarder, der anvendes af branchefolk i et byggeprojekt.
Læringsmål
Studerende, der har opfyldt semestermålene:
•kan planlægge og styre undersøgelsesarbejde ved brug af planlægningsteknikker.
•kan vurdere omfanget af arbejdet og samarbejdet mellem kunden, arkitekter, ingeniører og myndigheder i et byggeprojekt.
•kan koordinere omfanget af industrirelateret og semesterrelateret projektarbejde.
•kan foretage indkøbsstrategianalyser for semesterprojektet, baseret på teori og praktisk indsigt som fx besøg på byggeplads og cases.
•kan foretage byggegrundsanalyse og indretning.
•kan udarbejde detaljerede konstruktionsomkostningsestimater for materialer, arbejdskraft og udstyr.
•kan udarbejde budgetoverslag baseret på specifikke konstruktionsomkostninger.
•kan foretage process flow-analyse af byggeriet baseret på aktivitetssekvenser.
•kan udarbejde en detaljeret tidsplan for byggeriet baseret på oplysninger om omkostninger og fakta-ark fra industrien.
•kan specificere bygge-og anlægsarbejder.
•kan forberede udbudspakker til entreprenører. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenEngelskBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Proces og Planlægning (Byggeri op til 2½ etage) (EN) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 49% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.