Københavns Erhvervsakademi

en

Proces og Planlægning (Etagebyggeri over 3 etager) (DA)

2019/2020
Engelsk titel
Process and Planning (Multi-storey Building) (DA)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
3,5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Prinsesse Charlottes Gade 36, København N
Fagkode
4070409
Fag- /modulansvarlig
Peter Falk
  • Formål

    Generelle målsætninger
    Selvstændigt og sammen med andre lærer du at planlægge, styre og administrere den praktiske gennemførelse af planlægningsopgaver.
    Den anvendte teori er projektplanlægning og -indkøb, konstruktionsprojektering og bæredygtighed samt livscyklusanalyser.

    Læringsmål
    Studerende, der har opfyldt semestermålene:
    •kan gennemføre avancerede projektindkøb under hensyntagen til de forskellige aktørers leverancer.
    •kan foretage avancerede beregningsskøn og anvende planlægningsteknikker ved hjælp af integrerede omkostnings- og tidsoplysninger – kendt som understøttende BIM-teknologier.
    •kan anvende teknologi til beregning af livscyklusomkostninger – ud fra livscyklusanalyser skal du kunne vurdere livscyklusomkostningerne ved byggeriet over en nærmere defineret periode, herunder kunne forsyne kunden med alle nødvendige oplysninger.
    •kan anvende det Internationale System af Bæredygtighedscertifikater – kendt som Green Building-Certifikater.
    •kan foretage detaljeret vurdering af integration af produktionsdesign i forbindelse med præfabrikerede byggesystemer.
    •kan anvende detaljerede teknikker inden for informations- og kommunikationsteknologi.
    •kan udfærdige info om udbudspakker til underleverandører.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
    I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
    De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
    Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Gruppeprojekt med mundtlig præsentation.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
34
timers undervisning
62
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Proces og Planlægning (Etagebyggeri over 3 etager) (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.