Studieteknik (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Indhold: Modulet giver faglig basisviden og ruster den nye studerende til samarbejde og søgen, samt præsentation af ny viden. Regneark er et hovedværktøj, der bruges til beregninger og generering af diagrammer og præsentationssoftware til fremlægninger.
VidenDen studerende kan beskrive:
Færdigheder
• værktøjer til at søge viden
• værktøjer til præsentation og beregning
• noteteknik
• rollen som studerende i forhold til at være elev
• det at studereDen studerende kan:
Kompetencer
• søge og vurdere ny viden
• anvende regneark til beregninger og kurvegenerering
• anvende præsentationssoftware til at præsentere og formidle ny viden
• håndtere problembaseret undervisning.Den studerende kan:
• udvikle og tage ansvar for sit faglige vidensområde
• igangsætte og styre samarbejde på tværs af fagområder
• håndtere udviklingsorienterede situationer.
• tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Samarbejdsfag/modul(er)
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Har man en ikke-teknisk baggrund og er optaget til studiestart, anbefales det at man inden start gennemgår nogle grundlæggende forløb i fysik og matematik, dvs matematik og fysik på d-niveau.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Egen bærbare pc skal medbringes og er en forudsætning. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDen studerende skal være studieaktiv. Se videre i studieordningen.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination.OpgavetypeProjektrapport udarbejdet af 2-3 deltagere i gruppeFormkravMaksimalt omfang: 20 normalsider, hvor 1 normalside er 2500 anslag. Bilag og figurer tælles ikke med
Forside med projekttitel og eksaminandens navn
Titelblad med angivelse af Eksamensbetegnelse (Afsluttende Projekt), Navn på uddannelse (Energiteknologuddannelsen), Uddannelsesinstitution (KEA), Forfatter(e), Holdbetegnelse (Etek4), evt Projektvejleder, Projektets titel (emne), evt Virksomhed, Antal anslag og dato for aflevering
Resumé på dansk
Indholdsfortegnelse
Indledning, inkl. præsentation af problemstilling, problemformulering og tilgangsvinkler.
Baggrund, teori, metode, analyse, beregning, resultater til besvarelse af problemformuleringen.
Konklusion
Perspektivering
Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet.)
Bilagsliste (nummer og titel på samtlige vedlagte bilag)
Der skal skrives med almindelige marginer og med en læsevenlig skrifttype og – størrelse
Hvis projektet er fortroligt, skal dette tydeligt fremgå af forsiden
Projektrapporten med bilag skal afleveres samlet i en pdf-filIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesBærbar pc skal medbringes til forevisning af det skriftlige grundlag på lokalets lærred. Pc'en skal kunne vise den afleverede pdf på lokalets lærred.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination.Frist for afleveringPrøven er placeret ved udgangen af 2. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige gruppeprojekt findes på WISEflow.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Energiteknologi - en introduktion
På faget Studieteknik (DA) modtager du 70 timers undervisning, hvilket svarer til 93 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 51% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, studiegruppearbejde, værksted, video.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.