G Modul Energioptimering af Procesanlæg (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Indhold: Modulet omhandler grundlæggende termer og procestyper, samt deres automatik. Fokus er rettet mod typiske energiforbrugende procesteknologier, og hvordan de effektiviseres. Der arbejdes med kortlægning og energioptimering af processer i industri og landbrug.
VidenDen uddannede kan beskrive:
Færdigheder
• udpege måleudstyr og målemetoder til kortlægning af energiforbrug på procesanlæg.
• beskrive analoge og digitale kommunikationsformer.
• beskrive styrings- og reguleringsmetoder.
• beskrive komponenterne i automatikinstallationen.
• beskrive afgifter og tilskudsmuligheder.Den uddannede kan:
Kompetencer
• benytte og udvælge måleudstyr og målemetoder til kortlægning af energiforbrug.
• vurdere og dokumentere måledatas kvalitet og anvendelighed.
• rådgive om aktuelle afgifter og tilskudsmuligheder i forbindelse med energioptimering og investeringer.Den uddannede kan:
• dokumentere og formidle potentialer for energioptimering af procesanlæg.
• samarbejde tværfagligt om energieffektivisering af proces- og produktionsanlæg - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Samarbejdsfag/modul(er)
Projekterne tager afsæt i en autentiske cases og er dermed tværfaglige. Læringen i semestrets øvrige fag og selvsøgt viden indgår.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Gennemført Modul A-CMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Egen bærbare pc med netkort skal medbringes og er en forudsætning. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDen studerende skal være studieaktiv. Se videre i studieordningen.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuelt mundtligt ud fra gruppe/individuelt skriftligt arbejde.OpgavetypeProjektrapport udarbejdet af 2-3 deltagere i gruppeFormkravMaksimalt omfang: 20 normalsider, hvor 1 normalside er 2500 anslag. Bilag og figurer tælles ikke med
Forside med projekttitel og eksaminandens navn
Titelblad med angivelse af Eksamensbetegnelse (Afsluttende Projekt), Navn på uddannelse (Energiteknologuddannelsen), Uddannelsesinstitution (KEA), Forfatter(e), Holdbetegnelse (Etek4), evt Projektvejleder, Projektets titel (emne), evt Virksomhed, Antal anslag og dato for aflevering
Resumé på dansk
Indholdsfortegnelse
Indledning, inkl. præsentation af problemstilling, problemformulering og tilgangsvinkler.
Baggrund, teori, metode, analyse, beregning, resultater til besvarelse af problemformuleringen.
Konklusion
Perspektivering
Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet.)
Bilagsliste (nummer og titel på samtlige vedlagte bilag)
Der skal skrives med almindelige marginer og med en læsevenlig skrifttype og – størrelse
Hvis projektet er fortroligt, skal dette tydeligt fremgå af forsiden
Projektrapporten med bilag skal afleveres samlet i en pdf-filIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesBærbar pc skal medbringes til forevisning af det skriftlige grundlag på lokalets lærrede. Pc'en skal kunne vise den afleverede pdf på lokalets lærrede.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination.Frist for afleveringPrøven er placeret ved udgangen af 2. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige gruppeprojekt findes på WISEflow.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Følgende anskaffes, når underviseren anbefaler det:
Danvak Grundbog
På faget G Modul Energioptimering af Procesanlæg (DA) modtager du 102 timers undervisning, hvilket svarer til 136 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 37% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.