F Modul Projektledelse (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Indhold: Modulet omhandler planlægning, styring, commissioning og evaluering af projekter, herunder teknikker, værktøjer og metoder. Endvidere fokuseres der på formuleringen af udbud, afholdelse af licitation og entreprisestyring ud fra gældende regler og love.
VidenDen uddannede kan beskrive:
Færdigheder
• metoder og værktøjer til sikring af et projekt.
• tidssvarende projektmodeller, samt planlægnings- og styringsværktøjer.
• interessenters betydning og rolle i forbindelse med realiseringen af tekniske projekter.
• metoder til entreprisestyring og -evaluering.
• tilbudsgivning, licitationsregler, kontraktudformning og -grundlag ud fra de til enhver tid gældende love og regler.Den uddannede kan:
Kompetencer
• planlægge udførelsen af et projekts forskellige faser.
• kommunikere og samarbejde med forskellige interessenter i en projektorganisation.
• anvende relevante værktøjer til entreprisers planlægning, styring og gennemførelse samt vurdering af risici.
• formulere og anvende udbudsmaterialer, samt formidle forslag til interessenter.Den uddannede kan:
• igangsætte og styre samarbejde med interessenter og på tværs af fagområder.
• indgå i tværfaglige udviklingsopgaver og evaluere virkning på energiforbrug og bæredygtighed. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Samarbejdsfag/modul(er)
Projekterne tager afsæt i autentiske cases og er dermed tværfaglige. Læringen i semestrets øvrige fag og selvsøgt viden indgår.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Gennemført Modul A-EMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Egen bærbare pc med netkort skal medbringes og er en forudsætning. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDen studerende skal være studieaktiv. Se videre i studieordningen.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuelt mundtligt ud fra gruppe/individuelt skriftligt arbejde.OpgavetypeProjektrapport udarbejdet af 2-3 deltagere i gruppeFormkravMaksimalt omfang: 20 normalsider, hvor 1 normalside er 2500 anslag. Bilag og figurer tælles ikke med
Forside med projekttitel og eksaminandens navn
Titelblad med angivelse af Eksamensbetegnelse (Afsluttende Projekt), Navn på uddannelse (Energiteknologuddannelsen), Uddannelsesinstitution (KEA), Forfatter(e), Holdbetegnelse (Etek4), evt Projektvejleder, Projektets titel (emne), evt Virksomhed, Antal anslag og dato for aflevering
Resumé på dansk
Indholdsfortegnelse
Indledning, inkl. præsentation af problemstilling, problemformulering og tilgangsvinkler.
Baggrund, teori, metode, analyse, beregning, resultater til besvarelse af problemformuleringen.
Konklusion
Perspektivering
Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet.)
Bilagsliste (nummer og titel på samtlige vedlagte bilag)
Der skal skrives med almindelige marginer og med en læsevenlig skrifttype og – størrelse
Hvis projektet er fortroligt, skal dette tydeligt fremgå af forsiden
Projektrapporten med bilag skal afleveres samlet i en pdf-filIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesBærbar pc skal medbringes til forevisning af det skriftlige grundlag på lokalets lærrede. Pc'en skal kunne vise den afleverede pdf på lokalets lærrede.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination.Frist for afleveringPrøven er placeret ved udgangen af 2. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige gruppeprojekt findes på WISEflow.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve.
På faget F Modul Projektledelse (DA) modtager du 44 timers undervisning, hvilket svarer til 59 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 32% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, workshop, digitale øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.