Organisation og ledelse
2024/2025- Formål og læringsmål
Organisationer og organisationsudvikling. Ledelse af organisationer og personale. Arbejdsret og personalejura.
Viden• Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse af organisationsmodeller, innovation og organisationsudvikling, herunder arbejdspladsens formelle og uformelle organisationer.
Færdigheder
• Skal have forståelse af gruppedynamiske arbejdsprocesser.
• Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse af danske arbejdsmarkedsforhold.
• Skal have viden om personalejura.
• Skal have udviklingsbaseret viden om etablering og opbygning af en virksomheds forretningsplan.• Skal kunne vurdere hvorledes en virksomheds organisation opbygges, justeres og udvikles i forhold til det omgivende miljø.
Kompetencer
• Skal kunne anvende strategiske ledelsesværktøjer.
• Skal kunne anvende, vurdere og formidle innovative løsninger på virksomhedens udfordringer og problemer.
• Skal kunne anvende og kombinere forandringsprocesser.
• Skal kunne vurdere ledelsesprocesser og opstille samt udvælge løsningsmodeller, der sikrer trivsel og motivation
• Skal kunne anvende metoder til informationssøgning inden for faglige og retslige områder.• Skal kunne deltage i en installatørvirksomheds ledelsesfunktioner og påtage sig et personaleansvar.
• Skal kunne håndtere samarbejds- og personaleforhold efter gældende love og regler
• Skal kunne deltage i udviklingsopgaver af organisation og personale i takt med den samfundsmæssige og teknologiske udvikling.
• Skal kunne håndtere forandrings- og implementeringsprocesser i forbindelse med innovation. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Vidensdeling - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
1.årsprøven skal være bestået for at den studerende kan fortsætte på 2.studieår. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet, kan den studerende ikke indstilles til eksamen.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveAflevering af projekt samt et individuelt mundtligt forsvarOpgavetypeVirksomhedsanalyseFormkravAnslagsmaks. 20 sider - 48.000 anslagIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed1,5 time pr gruppe
45 minutter foredrag, med efterfølgende 45 minutters spørgsmålHjælpemidler som stilles til rådighedI eksamenslokalet er der tavle og projektor.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingAflevering af projekt samt et mundtligt forsvar.
Gruppen fremlægger i fællesskab projektets indhold og dets tilblivelse. Hele projektrapporten er eksaminationsgrundlag for den mundtlige eksamen og kan indgå direkte i den individuelle bedømmelse.Frist for afleveringMidt på semesteretSyge-/omprøveEn studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
På faget Organisation og ledelse modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, informationssøgning, studiegruppearbejde, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.