Elforsyningsanlæg
2024/2025- Formål og læringsmål
Planlægning, projektering, drift, eftersyn og vedligeholdelse af elforsyningsanlæg i mellemspændingsdistributionsanlæg.
Viden• Skal have viden om det danske forsyningsnets struktur.
Færdigheder
• Skal have udviklingsbaseret viden om praksis i relation til projektering af distributionsnettet og tilhørende netstationer.
• Skal have forståelse af praksis for anvendte teorier og metoder til beregning inden for mellemspændingssystemer og tilhørende komponenter.• Skal kunne anvende relevante metoder til at projektere, dimensionere og dokumentere løsninger til distributionsnet og netstationer.
Kompetencer
• Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder inden for mellemspændingssystemer
• Skal kunne opstille, vælge og formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder inden for mellemspændingssystemer• Skal kunne håndtere afgrænsede ledelses- og planlægningsfunktioner for mellemspændingssystemer og udviklingsorienterede situationer i relation til mellemspændingssystemer.
• Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang i relation til mellemspændingssystemer.
• Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for mellemspændingssystemer med henblik på at kunne videreudvikle sig i forskellige læringsmiljøer. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseretlæring
• Vidensdeling - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
1.årsprøven skal være bestået for at den studerende kan fortsætte på 2.studieår. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet, kan den studerende ikke indstilles til eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDe obligatoriske uddannelseselementer for 3.semester afsluttes med én fælles karakter.
Fagene Bygningsinstallationer 2 – 3, Elforsyningsanlæg samt Kvalitet, sikkerhed og miljø laves som tværfagligt gruppeprojekt og afhøres individuelt.
Organisation og ledelse afholdes en særskilt mundtlig fremlæggelse med tilhørende skriftlig rapport.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveAflevering af projekt samt et individuelt mundtligt forsvarOpgavetypeTværfaglig projekt for alle fag på 3. semesterFormkravAnslags Maks: 30 sider – 72.000 anslagIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedIndividuelt: 30 minutter forberedelse, af trukket emne + 30 minutter mundtlig overhøringHjælpemidler som stilles til rådighedI eksamenslokalet er der tavle og projektor.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingAflevering af projekt samt et mundtligt forsvar.Frist for afleveringMidt på semesteretSyge-/omprøveEn studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
På faget Elforsyningsanlæg modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: ekskusioner, gruppearbejde, klasseundervisning, projektarbejde, øvelser, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, øvelser, projektarbejde, informationssøgning.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.