Bygningsinstallationer 2 - 3
2024/2025- Formål og læringsmål
Planlægning, projektering, udførelse og verifikation af elektriske installationer i bygninger og i lavspændings
Viden
distributionsanlæg.• Skal have forståelse for elektriske bygningsinstallationers opbygning, anvendelse af komponenter og deres funktion.
Færdigheder
• Skal have forståelse for gældende love og regler, samt anvendelse af disse inden for området.
• Skal have forståelse af begreber og metoder samt anvendelse af disse i relation til området.
• Skal have udviklingsbaseret viden om elektriske bygningsinstallationer dertilhørende praksis og centralt anvendt teori og metode• Skal kunne anvende gældende love og regler til projektering af elektriske bygningsinstallationer.
Kompetencer
• Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt vælge relevante, tidssvarende og økonomisk fordelagtige løsninger inden for området med hensyntagen til energioptimering.
• Skal kunne formidle komplekse anvendte løsninger og begrunde disse med relevant teori.• Skal kunne deltage i tværfaglige projektbeskrivelser inden for området.
• Skal kunne håndtere projektering og tilrettelæggelse af elektriske bygningsinstallationer under anvendelse af den nyeste teknologi og udvikle relevante løsninger.
• Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger og situationer med henblik på, at udvikle egne kompetencer i relation til bygningsinstallationer. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Vidensdeling - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
1.årsprøven skal være bestået for at den studerende kan fortsætte på 2.studieår. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet kan den studerende ikke indstilles til eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDe obligatoriske uddannelseselementer for 3.semester afsluttes med én fælles karakter.
Fagene Bygningsinstallationer 2 – 3, Elforsyningsanlæg samt Kvalitet, sikkerhed og miljø laves som tværfagligt gruppeprojekt og afhøres individuelt.
Organisation og ledelse afholdes en særskilt mundtlig fremlæggelse med tilhørende skriftlig rapport.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveAflevering af projekt samt et individuelt mundtligt forsvarOpgavetypeTværfaglig projekt for alle fag på 3. semesterFormkravAnslags Maks: 30 sider – 72.000 anslagIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedIndividuelt: 30 minutter forberedelse, af trukket emne + 30 minutter mundtlig overhøringHjælpemidler som stilles til rådighedI eksamenslokalet er der tavle og projektor.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingAflevering af projekt samt et mundtligt forsvar.Frist for afleveringMidt på semesteretSyge-/omprøveEn studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
På faget Bygningsinstallationer 2 - 3 modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, interne forelæsninger, gruppearbejde, klasseundervisning, øvelser, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, informationssøgning, øvelser, projektarbejde, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.