Københavns Erhvervsakademi

en

Smykker & Alternative Materialer

2021/2022
Engelsk titel
Jewellery and Alternative Materials
Uddannelse
Smykker, teknologi og business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk og engelsk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9140113
Fag- /modulansvarlig
Jane Burchard
Anette Dreyer
Mette Laier Henriksen
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet beskæftiger sig med designproces, herunder persona, brugerinvolvering og idégenereringsmetoder. Der arbejdes med traditionelle og alternative materialer, produktionsteknikker og smykkedekorationsmetoder i en bæredygtig kontekst.

    Viden

    Den studerende har:
     forståelse af og kan reflektere over designprocessens metoder, herunder brugerinvolvering og grundlæggende idégenereringsmetoder.
     kendskab til designprocessens enkelte faser, herunder designmetoder og
    -redskaber.
     viden om og forståelse for sourcing af materialer og produktion og kan reflektere over disse i en bæredygtighed kontekst.
     kendskab til og viden om smykkeproduktions- og smykkedekorationsmetoder inden for traditionelle og alternative materialer.

    Færdigheder

    Den studerende:
     kan vælge og bruge smykkematerialer i kontekst til smykkets design.
     har færdigheder i designprocessens enkelte faser, herunder designmetoder og -redskaber.

  • Undervisningsform
    Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme muligheder for at udvikle de studerendes professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som PBA i smykker, teknologi og business og til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse.
    Undervisningen er organiseret, så den studerende møder forskellige undervisnings- og arbejdsformer, hvilket har til formål at fremme selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion og evne til at skabe faglig fornyelse. Der varieres mellem forelæsning, tværfaglige projekter, klasseundervisning, gruppearbejde, vejledning og selvstændigt arbejde samt problemorienterede opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper, men i forbindelse med individuel læring opfordres de studerende til at nedsætte studiekredse, der kan støtte den enkelte studerende i lærings- forløb og opgaveløsninger.
    På uddannelsen indgår der en kombination af teori og praksis, og der er en meget praksisnær tilgang til undervisningen. Mange opgaver og projekter bliver udarbejdet i samarbejde med en virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt i modulforløb, hvor hvert modul har selvstændige overordnede læringsmål, der sikrer en kontinuitet i indlæringen.
    Undervisningens omfang tager udgangspunkt i, at det er et fuldtidsstudie. Det er vigtigt, at den enkelte studerende er aktiv under studiet og tager et medansvar for kontinuerligt at opnå læring.
    Når der ikke er skemalagt undervisning, forventes det, at den studerende forbereder sig. Forberedelse er den tid, hvor du selv eller sammen med en studiegruppe forbereder dig til faget/uddannelsen. Det kan f.eks. være ved at læse noter fra undervisningen, se video-optaget undervisning, læse pensum, lave gruppearbejde, lave projektarbejde, arbejde på et af KEA’s værksteder, søge information, indsamle empiri, portfolio-arbejde, opgaveløsning, øvelser, gå til konferencer eller udstillinger m.m.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Bundne forudsætninger kan omhandle deltagelsespligt til en given aktivitet og/eller aflevering af opgaver og projekter m.v. Opfyldelse af bundne forudsætninger er et krav, for at den studerende kan deltage i fagelementets prøve. Såfremt, at den studerende ikke afleverer en bunden forudsætning rettidigt, mister den studerende et eksamensforsøg til den eksamen, hvortil den bundne eksamen er en forudsætning.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Placering: 1. semester
    Omfang: 30 ECTS
    Prøveform: Skriftlig prøve
    Opgavetype: En individuel multiple choice prøve
    Varighed: Den skriftlige prøve varer to timer.
    Hjælpemidler der må medbringes: Der må ikke medbringes hjælpemidler.
    Materielle forudsætninger for at deltage: Personlig computer med internet-adgang.
    Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen.
    Bedømmer: Prøven bedømmes ved intern censur.
    Kriterier for prøvevurdering: Prøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål, som fremgår af hvert fagelement.
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    En individuel multiple choice prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler der må medbringes
    Der må ikke medbringes hjælpemidler.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
55
timers undervisning
82
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Smykker & Alternative Materialer modtager du 55 timers undervisning, hvilket svarer til 73 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 40% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, øvelser i labs/værksteder, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, værksted.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.