Processtyring
2023/2024- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med procesarkitektur i en virksomhed, herunder proceslandskabet, indbyrdes afhængigheder, og afledte behov og konsekvenser i forhold til udvikling eller tilpasning af processer. Der arbejdes med en struktureret tilgang til identifikation, udvikling, analyse, og optimering af processer samt præsentation af løsningsforslag.
Viden
Læringsmål for Processtyring
Viden
Den studerende:
Har udviklingsbaseret viden om
• Proceslandskab og -arkitektur
• Identifikation, analyse, udvikling og optimering af forretningsprocesser
Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for proceslivscyklus og kan reflektere over anvendeligheden af procesledelsesmetoder i en virksomheds- eller projektkontekst
Færdigheder
Den studerende kan:
anvende metoder og redskaber inden for opbygning af procesarkitektur og mestre analyse af processer
vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for opbygning af forretningsprocesser
formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere vedrørende behov og afledte konsekvenser ved udvikling eller tilpasning af processer
Kompetencer
Den studerende kan:
håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhænge i forhold til etablere og tilpasse koncepter for forretningsprocesser
selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til arbejdet med proceslivscyklus
identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen, herunder processtyringDen studerende:
Færdigheder
Har udviklingsbaseret viden om
• Proceslandskab og -arkitektur
• Identifikation, analyse, udvikling og optimering af forretningsprocesser
Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for proceslivscyklus og kan reflektere over anvendeligheden af procesledelsesmetoder i en virksomheds- eller projektkontekstDen studerende kan:
Kompetencer
anvende metoder og redskaber inden for opbygning af procesarkitektur og mestre analyse af processer
vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for opbygning af forretningsprocesser
formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere vedrørende behov og afledte konsekvenser ved udvikling eller tilpasning af processerDen studerende kan:
håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhænge i forhold til etablere og tilpasse koncepter for forretningsprocesser
selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til arbejdet med proceslivscyklus
identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen, herunder processtyring - Undervisningsform
Klasseundervisning, med elementer af forelæsning, diskussioner, gruppeopgaver, problemorienterede case-opgaver (herunder tværfaglige med andre fag).
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamen• Forudsætning for at kunne gå til eksamen er aflevering af 4-7 obligatoriske afleveringer på semesteret.
• Der gives mundtlig eller skriftlig feedback på det afleverede materiale.
• Afleveringerne er eksamensforudsætninger, som skal godkendes af underviser for at den studerende kan deltage i eksamen. Såfremt den studerende ikke afleverer eller får godkendt eksamensforudsætninger, kan den studerende ikke indstilles til eksamen og mister et prøveforsøg.
• Afleveringerne kan være et digitalt produkt, en præsentation og/eller et skriftligt materiale m.v. og kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af 3 delelementer:
• En skriftlig produktaflevering – som består af to skriftlige produkter
• Et reflektionsdokument
• En mundtlig prøve
Udgangspunktet for den mundtlige del af prøven er produktafleveringerne samt et reflektionsdokumentet. Der gives en samlet karakter.Formkrav• Produktafleveringer må ikke overstige 20 sider, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses og bliver ikke bedømt ved karaktergivning, men indgår som referencemateriale ved den mundtlige eksamen.
• Reflektionsdokument på højst 2 sider med fokus på nøgleindsigter fra produktafleveringer.
Krav til det skriftlige materiale uddybes i opgavebeskrivelsen.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering.
• Individuel præsentation af nøgleindsigter: 5 minutter.
• Individuel eksamination: 20 minutter.
• Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Hjælpemidler der må medbringesLaptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingKaraktergivning er en helhedsvurdering af den skriftlige opgave og den mundtlige præsentation og eksamination.Frist for afleveringVil fremgå af opgaveoplægget.Syge-/omprøvePrøven afholdes på samme måde som den almindelige eksamen. Det nye projekt kan enten være baseret på det samme problem som det projekt, der dannede grundlaget for den almindelige eksamen, eller på et nyt problem.
På faget Processtyring modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.