Copenhagen School of Design and Technology

da

Processtyring

2023/2024
Engelsk titel
Process management
Uddannelse
Økonomi & Informationsteknologi
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9141302
Fag- /modulansvarlig
Marie Louise Brixtofte
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet beskæftiger sig med procesarkitektur i en virksomhed, herunder proceslandskabet, indbyrdes afhængigheder, og afledte behov og konsekvenser i forhold til udvikling eller tilpasning af processer. Der arbejdes med en struktureret tilgang til identifikation, udvikling, analyse, og optimering af processer samt præsentation af løsningsforslag.

    Læringsmål for Processtyring
    Viden
    Den studerende:
    Har udviklingsbaseret viden om
    • Proceslandskab og -arkitektur
    • Identifikation, analyse, udvikling og optimering af forretningsprocesser
    Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for proceslivscyklus og kan reflektere over anvendeligheden af procesledelsesmetoder i en virksomheds- eller projektkontekst

    Færdigheder
    Den studerende kan:
    anvende metoder og redskaber inden for opbygning af procesarkitektur og mestre analyse af processer
    vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for opbygning af forretningsprocesser
    formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere vedrørende behov og afledte konsekvenser ved udvikling eller tilpasning af processer

    Kompetencer
    Den studerende kan:
    håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhænge i forhold til etablere og tilpasse koncepter for forretningsprocesser
    selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til arbejdet med proceslivscyklus

    identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen, herunder processtyring

    Viden

    Den studerende:
    Har udviklingsbaseret viden om
    • Proceslandskab og -arkitektur
    • Identifikation, analyse, udvikling og optimering af forretningsprocesser

    Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for proceslivscyklus og kan reflektere over anvendeligheden af procesledelsesmetoder i en virksomheds- eller projektkontekst

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    anvende metoder og redskaber inden for opbygning af procesarkitektur og mestre analyse af processer

    vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for opbygning af forretningsprocesser

    formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere vedrørende behov og afledte konsekvenser ved udvikling eller tilpasning af processer

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhænge i forhold til etablere og tilpasse koncepter for forretningsprocesser

    selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til arbejdet med proceslivscyklus

    identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen, herunder processtyring

  • Undervisningsform
    Klasseundervisning, med elementer af forelæsning, diskussioner, gruppeopgaver, problemorienterede case-opgaver (herunder tværfaglige med andre fag).
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    • Forudsætning for at kunne gå til eksamen er aflevering af 4-7 obligatoriske afleveringer på semesteret.
    • Der gives mundtlig eller skriftlig feedback på det afleverede materiale.
    • Afleveringerne er eksamensforudsætninger, som skal godkendes af underviser for at den studerende kan deltage i eksamen. Såfremt den studerende ikke afleverer eller får godkendt eksamensforudsætninger, kan den studerende ikke indstilles til eksamen og mister et prøveforsøg.
    • Afleveringerne kan være et digitalt produkt, en præsentation og/eller et skriftligt materiale m.v. og kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Produktafleveringerne udarbejdes i gruppearbejde, imens reflektionsdokumentet er et individuelt arbejde.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Prøven består af 3 delelementer:
    • En skriftlig produktaflevering – som består af to skriftlige produkter
    • Et reflektionsdokument
    • En mundtlig prøve

    Udgangspunktet for den mundtlige del af prøven er produktafleveringerne samt et reflektionsdokumentet. Der gives en samlet karakter.
    Formkrav
    • Produktafleveringer må ikke overstige 20 sider, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses og bliver ikke bedømt ved karaktergivning, men indgår som referencemateriale ved den mundtlige eksamen.

    • Reflektionsdokument på højst 2 sider med fokus på nøgleindsigter fra produktafleveringer.

    Krav til det skriftlige materiale uddybes i opgavebeskrivelsen.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Den mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering.
    • Individuel præsentation af nøgleindsigter: 5 minutter.
    • Individuel eksamination: 20 minutter.
    • Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Laptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Karaktergivning er en helhedsvurdering af den skriftlige opgave og den mundtlige præsentation og eksamination.
    Frist for aflevering
    Vil fremgå af opgaveoplægget.
    Syge-/omprøve
    Prøven afholdes på samme måde som den almindelige eksamen. Det nye projekt kan enten være baseret på det samme problem som det projekt, der dannede grundlaget for den almindelige eksamen, eller på et nyt problem.
36
timers undervisning
101
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Processtyring modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.