Copenhagen School of Design and Technology

da

Praktik 1 (Klinisk refraktion) (DA)

2024/2025
Engelsk titel
Internship 1 (Clinical refraction) (DA)
Uddannelse
Optometri
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Praktik
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Fagkode
9227303
Fag- /modulansvarlig
Lars Bo Delkus
Anette Ristorp Ohlsen
  • Formål og læringsmål

    En stor del af uddannelsens læringselementer er placeret i praktikken. Praktikken indeholder læringsmål, som er knyttet til den praktiske udøvelse af professionen, en høj grad af tværfaglighed og samspillet mellem teori og praksis. Praktikkens tætte kontakt til den enkelte kunde eller patient flytter den generelle teori til et konkret plan.
    I klinisk refraktion (første praktikperiode), kommer den studerende til at anvende teoretisk viden i praksis.

    Viden

    Den studerende har:
    - Praksisnær viden om ametropier, akkommodation, presbyopi og ergooptometri
    - Praksisnær viden om psykologiske og sociale faktorers indflydelse på patienters adfærds- og reaktionsmønstre i samspillet med optometristen.
    - Forståelse for og kan reflektere over ametropier, akkommodation, presbyopi og ergooptometri i forhold til klinisk praksis.

    Færdigheder

    Den studerende kan under vejledning:
    - Foretage synsundersøgelser af ametropier, akkommodation og presbyopi samt angive behandlingsforslag.
    - Vurdere undersøgelsesresultater samt informere patienten om resultater, tilstande, behandlingsmuligheder og prognoser.
    - Iværksætte behandling af ametropier og presbyopi.
    - Foretage opmåling af en arbejdsplads med henblik på vurdering af behovet for skærmbriller.
    - Foretage journalføring.
    - Formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger inden for det optometriske virkefelt til fagfæller.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    - Håndtere patienters individuelle adfærds- og reaktionsmønstre.
    - Håndtere undersøgelsessituationen i relation til patienter.
    - Selvstændigt indgå i fagligt samarbejde med fagfæller.
    - Identificere egne læringsbehov, og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer.

  • Undervisningsform
    Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at man som studerende skal være engageret, eksperimenterende, øve færdigheder og samarbejde i praksis samt supplere sin læring via skriftlige og elektroniske kilder.
    Den studerende vil, udover den undervisning og anden læring de modtager i praktikvirksomheden, få vejledning fra KEA praktikvejleder.
    Denne vejledning vil være af faglig karakter og omhandle den studerendes opgaver under praktikperioden
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Gennemført og bestået fagene på 1. og 2. semester.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er et forudsætningskrav at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer, herunder praktik, skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
    Derudover skal de studerende løbende aflevere kliniske opgaver indeholdende fagets krav.
    Opgaverne skal godkendes af den kliniske vejleder på praktikstedet.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Udprøvningen er sammensat via læringsmålene der er fastsat i forbindelse med 1.praktikperiode
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Kombineret skriftlig case og mundtlig prøve
    Den skriftlige del er en synsundersøgelse, der er foretaget under første praktikperiode, samt skriftligt materiale, der udarbejdes løbende under 1.praktikperiode
    Opgavetype
    Den studerende afleverer 16 cases indenfor den fastlagte frist, jf. uddannelsesplan / forløbsplan.
    Udformning, indhold og variation af cases skal følge institutionens vejledning,
    Formkrav
    En case må maksimalt fylde 4800 anslag inkl. mellemrum, svarende til 2 normalside.
    På forsiden skal der noteres:
    o Det præcise antal anslag skal noteres i besvarelsen.
    o Der skal udarbejdes en tro- og loveerklæring.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Der gives 25 min forberedelsestid. Herefter en mundtlig eksamination af 25 min varighed inklusiv vortering.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Den studerende medbringer selv hjælpemidler i forbindelse med den fastsatte forberedelsestid.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives én samlet karakter for den udtrukne case, præsentation og overhøring.
3
timers vejledning
271
timers praktikarbejde
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til praktikken fordelt på forskellige studieaktiviteter.

I praktikken vil du eller din gruppe modtage 3 timers praktikvejledning af din praktikvejleder.

Resten af tiden svarende til 271 timer bruges på praktikarbejde. Praktikaktiviteterne under praktikarbejde kan variere afhængig af, hvilken praktikform du vælger, men overordnet har du selv ansvaret for at strukturere tiden som du fx bruger på praktikrapportskrivning, arbejde i praktikvirksomheden, forberedelse til praktikeksamen mv.

Praktikken vil primært bestå af følgende aktiviteter: evaluering af praktikken, løsning af de aftalte opgaver med praktikvirksomheden, praktikrapportskrivning, Eksamen, sparring med kontaktperson i praktikvirksomhed.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.