Design - Nationalt fagelement (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet indeholder designmetoder til produkt- og procesudvikling, som er værdiskabende for udviklingsprocessen fra innovativ idé til realisering af et produkt eller et koncept. Der er fokus på sociologi, analyse af målgruppe og marked samt bæredygtige løsninger.
VidenDen studerende:
Færdigheder
• Skal have udviklingsbaseret viden om designteori og metode samt kunne reflektere over professionens praksis og anvendelse af designteori og metode i et bæredygtigt perspektiv.
• Skal have kulturforståelse herunder viden om kulturelle og interkulturelle forhold i relation til marked og bruger.
• Skal have forståelse for værdiskabende designprocesser fra ide til produkt og/eller koncept.Den studerende:
Kompetencer
• Skal kunne anvende designfaglig metode og redskaber i en innovativ proces ift. brancherelevante problemstillinger.
• Skal kunne udvælge og vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, hvor der lægges vægt på et sociologisk afsæt og analyse af målgruppe og marked.
• Skal kunne begrunde og vælge værdiskabende designløsninger ud fra et bæredygtigt, etisk og funktionelt aspekt.
• Skal kunne realisere og formidle praksisnære og designfaglige problemstillinger til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende:
• Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede designprocesser med henblik på at realisere værdiskabende og ansvarlige produkter og/eller koncepter.
• Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for udvikling af bæredygtige designløsninger.
• Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til designområdet. - Undervisningsform
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer vil være en bunden forudsætning i hvert af de moduler, som fagelementet indgår i.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.OpgavetypeSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.FormkravSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Hjælpemidler der må medbringesSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Hjælpemidler som stilles til rådighedSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Frist for afleveringSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Syge-/omprøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
På faget Design - Nationalt fagelement (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.