Teknologi - Nationalt fagelement (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet indeholder idégenerering, kreative og innovative processer samt konceptudvikling i forhold til udvikling af bæredygtige løsninger.
Viden
Der lægges vægt på teknologi, materialeinnovation, prototyping som bidrager til mode- og livsstilsbranchens grønne omstilling og optimering af ansvarlige processer.
Undersøgelsesdesign og dataanalyse skal sikre validitet i udviklingen af løsningsforslag.Den studerende:
Færdigheder
Skal have udviklingsbaseret viden om idégenerering, dataanalyse og konceptudvikling, samt teori og metode om undersøgelsesdesign.
Skal have udviklingsbaseret viden om professionens og branchens praksis og anvendelse af teknologi og materialer.
Skal kunne reflektere over anvendelsen af teknologi inden for design og business i et bæredygtigt perspektiv.Den studerende:
Kompetencer
Skal kunne anvende metoder og redskaber inden for idégenerering og protyping.
Skal kunne identificere og vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, samt sikre validitet i udviklingen og udvælgelsen af innovative bæredygtige løsninger.
Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger inden for teknologiområdet til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende:
Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger, hvor teknologi perspektiveres til at understøtte grøn omstilling i business og design
Skal selvstændigt kunne indgå i og igangsætte kreative og innovative processer i et fagligt og tværfagligt samarbejde.
Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til teknologi. - Undervisningsform
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer vil være en bunden forudsætning i hvert af de moduler, som fagelementet indgår i.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.OpgavetypeSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.FormkravSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Hjælpemidler der må medbringesSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Hjælpemidler som stilles til rådighedSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Frist for afleveringSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Syge-/omprøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
På faget Teknologi - Nationalt fagelement (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.