Concept development (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Formålet med modulet er at præsentere den studerende for en struktureret konceptudviklingsmetode og -teori, med det formål at udarbejde et relevant Brand Design-koncept til en virksomhed. Den studerende arbejder strategisk, taktisk og operationelt med konceptudvikling fra identificering af problemstilling til færdigtestet koncept.
VidenDen studerende:
Færdigheder
- Skal have udviklingsbaseret viden om processen med at arbejde med virksomhedens brand for at udvikle innovative koncepter.
- Skal kunne forstå og reflektere over anvendte teoretiske og praktiske konceptudviklingsmodeller.
- Skal have udviklingsbaseret viden om visuel og verbal brandidentitet for at udvikle innovative brand koncepter.
- Skal kunne forstå og reflektere over anvendte teoretiske og praktiske kreative og kvalitative metoder til at identificere brugerindsigter og innovative kampagne koncepter.Den studerende:
Kompetencer
- Skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for konceptudvikling i erhvervet.
- Skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske konceptudviklingsproblematikker, samt begrunde og vælge innovative koncepter.
- Skal kunne formidle og kommunikere brand- og konceptuelle problemstillinger til samarbejdspartnere og herunder ikke-specialister.
- Skal kunne anvende kreative metoder og redskaber til at udvikle innovative koncepter og produkter.
- Skal kunne vurdere og anvende relevante kvalitative metoder til at identificere relevante brugerindsigter.
- Skal kunne anvende en empatisk og analytisk tilgang i konceptudviklingsprocessen.Den studerende:
- Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede problematikker i relation til konceptudvikling.
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt brand- og koncept samarbejder.
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i relation til arbejdet med konceptudvikling.
- Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede problematikker i relation til konceptudvikling.
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt brand- og koncept samarbejder.
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i relation til arbejdet med konceptudvikling. - Undervisningsform
Undervisningen i modulet vil veksle mellem forelæsning, video, øvelser, workshops og gruppearbejde.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Ingen.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer. Den studerende skal have installeret MS Office-pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office
Desuden skal den studerende have Adobe-pakken installeret, samt medbringe tegne- og skriveredskaber. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er en bunden forudsætning i hvert modul, som oplyses ved opstart af modulet.PrøveformMundtlig prøveOpgavetypeEksamen tager udgangspunkt i et specialefagligt emne eller projekt fra specialemodul 1,2 eller 3, som den studerende selvstændigt udvælger.
Her skal den studerende fagligt diskutere og kritisk tage stilling til proces, metode og teori. Dette danner grundlag for eksaminationen, samt dialog om et eksamensspørgsmål, der trækkes i eksamenslokalet, hvor den studerende bliver udprøvet i viden, færdigheder og kompetencer inden for specialemodul 1, 2 og 3.FormkravDet udvalgte projekt kan både være digitalt og fysisk.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for de tre specialemoduler, der udprøves sammen.Frist for afleveringVed semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.SPRINT: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days.
Jake Knapp. ISBN: 9780593076118.
Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Concept development (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, projektpræsentation, digitale øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.