Københavns Erhvervsakademi

en

Design, Business og Teknologi 5: Kreativitet og innovation (DA)

Design, Business og Teknologi 5: Kreativitet og innovation (DA)

2021/2022
Engelsk titel
Design, Business and Technology 5: Creativity and innovation (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
6 uger
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944605
Fag- /modulansvarlig
Rasmus Rahbek Simonsen
Marie-Louise Lynge Jensen
Nanna Kanneworff
Helene Niclasen Jeune
  • Formål og læringsmål

    Formålet med modulet er at styrke studerendes evne til at indgå i kreative innovationsprocesser. Med udgangspunkt i relevante verdensmål, skal studerende arbejde med en brancherelevant case, der indeholder en specifik udfordring ift. bæredygtighed. Den overordnede metode for modulet tager afsæt i et procesværktøj, der har til sigte at øge innovationsgraden af et virksomhedsprojekt. Ved at bruge metoden kommer studerende til at gå i dybden med en virksomheds værdikæde med det gennemgående mål at styrke virksomhedens evne til at agere bæredygtigt.

    Et nøglebegreb på modulet er kreativitet. Kreativitet defineres i relation til innovation som evnen til at se nye forbindelser på tværs af aktører, produkter og brancher. Desuden bygger kreativitet på samarbejde og viljen til at lade sig inspirere. Kreativitet er altså en proces alle Design & Business studerende kan lære at anvende og derigennem finde frem til et innovativt løsningsforslag, som virksomheden kan bruge til at forbedre eller omstille deres værdikæde.

    For at videreudvikle de studerendes evne til at arbejde tværfagligt afsluttes modulet med et symposium, hvor studerende fremsætter deres kreative og bæredygtige løsningsforslag.

    Viden

    Den studerende:

    - Skal kunne reflektere over anvendelsen af teknologi inden for design og business i et bæredygtigt perspektiv.

    Færdigheder

    Den studerende:

    - Skal kunne anvende designfaglig metode og redskaber i en innovativ proces ift. brancherelevante problemstillinger.

    - Skal kunne identificere og vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, samt sikre validitet i udviklingen og udvælgelsen af innovative løsninger.

    Kompetencer

    Den studerende:

    - Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger indenfor professionen og branchen.

    - Skal selvstændigt kunne indgå i og igangsætte kreative og innovative processer i et fagligt og tværfagligt samarbejde.

41
timers undervisning
96
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Design, Business og Teknologi 5: Kreativitet og innovation (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, informationssøgning, læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.