Brugerundersøgelse og metode (DA)
Brugerundersøgelse og metode (DA)
2019/2020- Formål
Fagelementet omhandler forskellige brugerundersøgelsers muligheder og begrænsninger og deres anvendelse i praksis. Sigtet med faget er at kunne planlægge undersøgelsesdesign samt udføre og evaluere forundersøgelser og løbende tests med henblik på at kunne færdiggøre et helt digitalt koncept.
VidenDen uddannede har udviklingsbaseret viden om og kan forstå og reflektere over:
Færdigheder
● brugerundersøgelser og -tests af brugeroplevelse og brugeradfærd
● valg og validering af kvalitative og kvantitative brugerundersøgelsesmetoder herunder deres værdiskabelse i den samlede konceptudviklingDen uddannede kan anvende metoder og redskaber samt mestre de færdigheder, der knytter sig til:
Kompetencer
● udvælgelse og anvendelse af teorier, metoder og redskaber til undersøgelse og analyse af digitale koncepter
● indsamling, analyse, tolkning og formidling af relevant data i forhold til udarbejdelse af digitale koncepter
Den uddannede kan vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i relation til:
● brugerundersøgelsesmetoders kvalitet og hensigtsmæssighed
Den uddannede kan formidle:
● brugerundersøgelsernes værdiskabelse
● indsamlede indsigter og mønstre til de relevante interessenterDen uddannede kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i relation til:
● brugerundersøgelser i forbindelse med udvikling, test, evaluering og videreudvikling af digitale koncepter
Den uddannede kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i relation til:
● opstilling og udførelse af løbende brugerundersøgelser i relation til udarbejdelse af digitale koncepter
Den uddannede kan identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til brugerundersøgelse og metode. - Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
- Prøve
På faget Brugerundersøgelse og metode (DA) modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, eksterne forelæsninger, projektarbejde, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.