Københavns Erhvervsakademi

en

Brugerundersøgelse og metode (DA)

Brugerundersøgelse og metode (DA)

2019/2020
Engelsk titel
Surveys and methods (DA)
Uddannelse
Digital konceptudvikling
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Lygten 37, København NV
Fagkode
9981102
Fag- /modulansvarlig
Julia Polinna
Christina Rungstrøm
Mikkel Meldgaard
  • Formål

    Fagelementet omhandler forskellige brugerundersøgelsers muligheder og begrænsninger og deres anvendelse i praksis. Sigtet med faget er at kunne planlægge undersøgelsesdesign samt udføre og evaluere forundersøgelser og løbende tests med henblik på at kunne færdiggøre et helt digitalt koncept.

    Viden

    Den uddannede har udviklingsbaseret viden om og kan forstå og reflektere over:
    ● brugerundersøgelser og -tests af brugeroplevelse og brugeradfærd
    ● valg og validering af kvalitative og kvantitative brugerundersøgelsesmetoder herunder deres værdiskabelse i den samlede konceptudvikling

    Færdigheder

    Den uddannede kan anvende metoder og redskaber samt mestre de færdigheder, der knytter sig til:
    ● udvælgelse og anvendelse af teorier, metoder og redskaber til undersøgelse og analyse af digitale koncepter
    ● indsamling, analyse, tolkning og formidling af relevant data i forhold til udarbejdelse af digitale koncepter

    Den uddannede kan vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i relation til:
    ● brugerundersøgelsesmetoders kvalitet og hensigtsmæssighed
    Den uddannede kan formidle:
    ● brugerundersøgelsernes værdiskabelse
    ● indsamlede indsigter og mønstre til de relevante interessenter

    Kompetencer

    Den uddannede kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i relation til:
    ● brugerundersøgelser i forbindelse med udvikling, test, evaluering og videreudvikling af digitale koncepter
    Den uddannede kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i relation til:
    ● opstilling og udførelse af løbende brugerundersøgelser i relation til udarbejdelse af digitale koncepter
    Den uddannede kan identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til brugerundersøgelse og metode.

48
timers undervisning
89
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Brugerundersøgelse og metode (DA) modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, eksterne forelæsninger, projektarbejde, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.