IT og organisation 1 (DA)
2019/2020- Formål
Dette fag skal medvirke til, at du udvikler kompetencer til at kunne inddrage relevante virksomhedsaspekter samt forretningsforståelse i forbindelse med systemudvikling.
Viden
Faget skal endvidere medvirke til, at du udvikler kompetencer til at kunne arbejde i en systemudviklingsorganisation samt deltage i udvikling, videreudvikling og integration af it-systemer til forskellige typer af organisationer.
Undervisningsformen er en blanding af klasseundervisning, øvelser (gruppearbejde) og projektarbejde.
I slutningen af 1. semester deltager faget i et tværfagligt projekt hvor alle 1.semesterfag indgår. Resultatet er et kørende system, der dokumenteres i en projektrapport.Den uddannede har viden om:
Færdigheder
1. Gængse systemer i virksomheden og organisatoriske begreber.
2. Hvordan it kan forbedre forretningsprocesser og udvikle forretningen, samt baggrunden for it-investeringer.Den studerende kan:
Kompetencer
1. Analysere og modellere forretningsprocesser
2. Deltage i projektarbejde og anvende innovative metoder i forbindelse med projektarbejde.
3. Kommunikere og deltage i it-implementering og forandringsledelse1. Deltage i og se sammenhængen mellem design af forretningsprocesser og design af it-systemer
2. Samarbejde med repræsentanter for brugerorganisationen og udviklingsorganisation på baggrund af forretningsforståelse
3. Tilegne sig viden om ny teknologi i et forretningsmæssigt perspektiv - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender Datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger
virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige
problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale
og i undervisningen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenFølgende forudsætninger gælder for at gå til prøven:
Der er 7 deltagelsespligter knyttet til prøven. Disse er beskrevet på Fronter på semesterets/holdets rum. Deltagelsespligterne skal afleveres på Fronter og er fordelt således:
1 semester:
Kerneområde Programmering 2 stk.
Kerneområde Systemudvikling 2 stk.
Kerneområde Virksomheden 1 stk.
2. Semester:
Kerneområde Programmering 1 stk.
Kerneområde Teknik 1 stk.
Ikke opfyldelse af blot én eller flere studieaktiviteter eller ikke korrekt aflevering af 1. års projekt, som udgør den skriftlige del af prøven betyder, at den studerende ikke kan deltage i prøven, og at der er brugt et prøveforsøg.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravDer skal afleveres en projektrapport og et produkt.
Projektrapporten, som udgør den skriftlige del af prøven skal minimum indeholde
Forside med titel, navn og fødselsdato, hold betegnelse og dato
Indholdsfortegnelse
Problemformulering eller problemstilling
Hovedafsnit
Konklusion
Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet)
Bilag (inkluder kun bilag, som er centrale for rapporten)
Vedlæg kildekode, og eventuelt angivelse af sti til versionsstyringsserver, hvor kildekoden
og eksekverbar kode til produktet kan hentes
Der skal pagineres (sidetal) på alle sider
Det skriftlige projekt skal som minimum bestå af 30 normal sider og maksimalt af 40 normalsider for en studerende. For hver yderligere studerende øges antallet af sider enligt tabel:
1 studerende - min. 30 og maks. 40 sider
2 studerende - min. 35 og maks. 50 sider
3 studerende - min. 40 og maks. 55 sider
4 studerende - min. 45 og maks. 60 sider
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det krævede antal sider.
Bilag er uden for bedømmelse.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.
Hver enkelt figur eller diagram tæller 800 tegn.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedProjektet præsenteres af projektgruppen, 10 minutter pr studerende dog max. 30 min. Herefter individuel eksamination af gruppens medlemmer i 30 minutter pr. eksaminand inkl. voteringBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelseskriterierne for prøven er læringsmål for det obligatoriske uddannelseselement:
Programmering, Systemudvikling, Teknologi og Virksomheden
Læringsmål fremgår af den fælles studieordning.Frist for afleveringPrøven placeres ved udgangen af 2. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om
aflevering af det skriftlige gruppeprojekt findes på Fronter.
På faget IT og organisation 1 (DA) modtager du 24 timers undervisning, hvilket svarer til 32 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 18% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.