Markedsføring (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Faget beskæftiger sig med analyser og vurderinger af hvilken værdi markedet og kunderne oplever et koncept skaber. Der fokuseres på relationerne mellem markedsfører og kunde/forbruger og hvorledes det omsættes i en forretningsmodel.
VidenDen studerende skal have erhvervs- og udviklingsbaseret viden om og forståelse af erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
• Grundlæggende markedsføringsteori med henblik på at kunne analysere og forstå virksomheder, produkter, markedet og forbrugeren.
• Relevante redskaber, teorier, begreber og faglige metoder til behandling af empiri og analyse af problemstillinger, som er centrale for udvikling af en ide til et færdigt produkt med afsæt i kunderelationer.Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
• At udvælge og anvende relevante markedsføringsredskaber, der belyser et koncepts forretningspotentiale.
• Arbejde med værktøjer og metoder til indsamling og analyse af data, med henblik på at udarbejde et beslutningsgrundlag.
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmulighed herunder:
• Udvælge og anvende relevante markedsføringsteorier og –analyser, som er centrale for udviklingen af en idé til et færdigt produkt med afsæt i kunderelationer.
• Identificere nye markeder og definere indtrængningsstrategier, samt identificere og udvælge forslag til handlingsparametre for både fysisk og online markeder.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i forhold til samarbejdspartnere og brugere, herunder:
• Anvende almindeligt forekommende IT-værktøjer til videnopsamling, databearbejdning, dokumentation og præsentation.Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• Udvikle de muligheder der identificeres i forbindelse med analyser og vurderinger af et koncepts markedspotentiale og anvise realisering ud fra et entreprenørielt og bæredygtigt perspektiv.
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• Udvælge og anvende relevante markedsføringsredskaber innovativt med henblik på nye afsætningsmuligheder.
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til markedsføring og datahåndtering. - Undervisningsform
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer vil være en bunden forudsætning i hvert af de moduler, som fagelementet indgår i.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
På faget Markedsføring (DA) modtager du 51 timers undervisning, hvilket svarer til 68 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.