Copenhagen School of Design and Technology

da

Arkitektur (Renovering) (DA)

2020/2021
Engelsk titel
Architecture (Renovation) (DA)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
2
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Håndværkergården, København N
Prinsesse Charlottes Gade 36, København N
Fagkode
4070503
Fag- /modulansvarlig
Anne Helene Hornhaver
Mette Rydahl Anker
Henrik Oxholm Zigler
Lars Stabell
Thomas Ringhof
Tom Westergaard Hansen
  • Formål

    De studerende får viden og færdigheder i registrering, opmåling, arkivsøgning omkring den eksisterende bygning. - hvad skal man have fokus på ved en registrering og en renovering/ombygning ift. bygningens arkitektur og tilstand etc. Hvor finder man information om ejendom, arkivsøgning, datering, bygningsarkæologi, hvad fortæller tiden og arkitektur om byggeskik, materialer etc. – (undervisning 2 lektioner)

    2. Forundersøgelse af bygningerne på stedet (undervisning 2-4 lektioner pr. klasse)

    3. Arkitektur og byggeskik – bl.a. udarbejdelse af bygningsdelstegning 1:5 på den eksisterende bygning – hvordan er det bygget op. (undervisning + byvandring 2 + 2 lektioner)

    4. Arkitekturperioder = jeg starter i 1100-tallet + de studerende laver oplæg for hinanden (undervisning 2 lektioner)

    5. Arkitekturperioder on site gennem indre København. Se bygninger, arkitekturen, byggeskikken og materialerne i virkeligheden (byvandring 2 lektioner)

    6. Byggelovgivningen gennem tiderne - indvirkning på arkitekturen. (undervisning 2 lektioner) Ord/begreber indenfor renovering og gamle bygninger .

    7. Hvad er bevaringsværdi, evt. SAVE-metode, Hvad er bevaringsværdige og fredede ejendomme (undervisning 2 lektioner)

    8. Hvad er de bærende bevaringsværdier i bygningen + Renoveringsstrategi (undervisning 2 lektioner)

    9. Fokus på brandsikring og tilgængelighed ifm. statusændring og ombygning af eks. Bygninger . (undervisning 2 lektioner)

    10. Tegningskommunikation – renovering: registrering, projektering og udbud . (undervisning 2 lektioner)

    11. Vejledning – resten af lektionerne- der er en hel del 1:1 vejledning på semesteret, da de studerende selv vælger deres eget udbud og dvs. meget forskellige emner indenfor til/ombygning, transformation og renovering.






    Generelle målsætninger

    •Formålet er at planlægge, designe og administrere et renoveringsprojekt så det lever op til gældende standarder med hensyn til bygningsreglementet, miljø, bæredygtighed, indeklima, funktionelle krav, energiforbrug, CO2-udledning mv.
    •Du bliver bevidst om kulturelle og arkitektoniske kvaliteter og karakteristika ved eksisterende bygninger og deres betydning og placering i byens historiske kontekst.
    •Du opnår en forståelse for forskellige byggestiles muligheder og begrænsninger.
    •Du genererer nye komponenter og bygningsdele i relation til og i harmoni med eksisterende bygningers arkitektur, konstruktion og materialer.
    •Du udfører registrering og opmåling af den eksisterende bygning, grunden og omgivelserne.
    •Du indsamler tegninger/kort og andre oplysninger om bygningen og dens omgivelser.

    Læringsmål
    Studerende, der har opfyldt semestermålene,
    opnår viden om:
    •kulturelle historiske og arkitektoniske kvaliteter og egenskaber ved eksisterende byggestile.
    •eksisterende bygningers betydning og placering i forbindelse med by- og landdistriktsplanlægning.

    opnår færdigheder i:
    •granskning af den eksisterende bygning og dens konstruktion
    •visning af eksisterende forhold, fremtidige forslag med hensyn til nedrivning af bygningsdele.
    •valg og indarbejdelse af nødvendige funktioner og ændringer i forhold til den nye anvendelse af bygningen.
    •integration af nye funktioner, løsninger og materialer i eksisterende bygning på en arkitektonisk og harmonisk måde.
    •gennemførelse af dokumenteret komparativ analyse af bygningskomponenter og -materialer og løsninger.
    •brug af bæredygtige principper, løsninger og materialer i renoveringsprojektet.
    •livscyklusvurdering af bygningen.

    Viden

    have udviklingsbaseret viden om registrering og vurdering af eksisterende forhold
    kunne forstå komplekse projekterings- og udførelsesmetoder
    kunne reflektere over forskellige energioptimerende renoverings- og ombygningskoncepter, under hensyntagen til sociale, miljømæssige og økonomiske aspekter.

    Færdigheder

    anvende og mestre metoder og redskaber til indsamling, analyse og bearbejdning af information
    anvende og mestre projekteringsmetoder, samt metoder til planlægning og styring af renoveringsarbejdets udførelse, under hensyntagen til sociale, miljømæssige og økonomiske aspekter
    kunne vurdere bygningsfysiske problemstillinger og aspekter, samt foretage begrundede valgformidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere

    Kompetencer

    håndtere komplekse renoveringsprojekter under hensyntagen til sociale, miljømæssige og økonomiske aspekter
    selvstændigt indgå i tværfagligt samarbejde om planlægning, projektering, kvalitetssikring og produktion af komplekse renoveringsprojekter

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Der er normalt en blanding af undervisning/forelæsning og vejledning som er lidt afhængig af emnet der skal introduceres. Timetallet for undervisning og vejledning er varierende per enkelte lektioner, men generelt kan der regnes med 60% undervisning og 40% vejledning.
  • Samarbejdsfag/modul(er)
    Generelt er der altid tale om koordinering med andre faglige områder. Det kan være på arkitekturen, installationer, materialedelen og især om detaljeringen ifm. knudepunkter og samlinger.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Bestået 2. semester

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Gruppeprojekt med mundtlig præsentation.
    Opgavetype
    Projekt
    Formkrav
    Der informeres om formkrav ved undervisningens begyndelse
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    20 min.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Ingen
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der henvises til læringsmålene
    Frist for aflevering
    Der informeres om afleveringsfrist ved undervisningens begyndelse
    Syge-/omprøve
    Der henvises til reglerne herom. Der informeres om syge- og omprøver ved semestrets besgyndelse
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Teknisk Ståbi

    Dimensionering med diagrammer, Knud Ahler

    Last og sikkerhed efter Eurocodes, Bjarne Chr. Jensen

    Undervisningsoplæg

    Supplerende:

    SBi-anvisning 231, Fundering af mindre bygninger

    Betonelementbyggeriers statik, Jesper Frøbert Jensen

    Beton In-situ konstruktion, Knud Ahler (Kompendium)

    Statik og styrkelære, Preben Madsen

    Leverandørernes hjemmesider/tabeller
24
timers undervisning
31
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Arkitektur (Renovering) (DA) modtager du 24 timers undervisning, hvilket svarer til 32 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 44% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.