Copenhagen School of Design and Technology

da

Projektering installationer (DA)

2020/2021
Engelsk titel
Design Services (DA)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
2
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Håndværkergården, København N
Prinsesse Charlottes Gade 36, København N
Fagkode
4070507
Fag- /modulansvarlig
Dan Lange-Kornbak
  • Formål

    Emnet indledes med en generel introduktion til planlægning af registrering/tilstandsvurdering af en ældre ejendom, der efterfølgende gennemføres i praksis. I denne forbindelse besøges Center for Bygningsbevaring - Raadvad. Omfanget af disse aktiviteter er 6 lektioner.

    Næste undervisningsgang omhandler registrering af installationer (2 lektioner). Hvad skal registreres og hvordan gøres det? For at fastlægge hvad der skal registreres, reflekteres over formålet med registreringen (af skader, generel tilstand eller andet) og der præsenteres et klassifikationssystem som hjælp til at give et overblik over, hvilke installationskomponenter man skal være opmærksom på under registreringen. Levetidsanalyse (alder vs. levetid af materialer i installationskomponenter) og risikoanalyse (vha. risikotallet), som værktøjer til at begrænse registreringen, præsenteres. Derefter beskrives hvordan registreringen i praksis gribes an vha. 20-punktslisten, tilstandsvurdering, besigtigelse/opmåling og tilstandsrapport. Endelig gennemgås eksempler på tilstandsvurdering af installationer, herunder hvad der kan være fokus på under registreringen. Litteratur: [1 s. 16-18], [2,3,4] suppleret med [19].

    Tredje undervisningsgang vedrører energimærkning (2 lektioner). Der gives svar på hvorfor der energimærkes (lovgivningen), hvornår der energimærkes (nybyggeri, renovering), hvem der energimærker (certificering) og hvem der har ansvaret for energimærkningen. Endelig beskrives hvordan der energimærkes vha. energimærkeskalaen og udarbejdelse af et energibesparelsesforslag i en energimærkningsrapport, som der vises et eksempel på (for den besigtigede ejendom). Litteratur: [5-8].

    Fjerde undervisningsgang omhandler renoveringsmetoder for installationer (2 lektioner). Der ses nærmere på installationsarbejder ved renovering og nogle af de mest gængse renoveringsmetoder for installationer. Der gives eksempler på udbedringstiltag foreslået i tilstandsrapporten, forbedringstiltag foreslået i energimærkningsrapporten eller både udbedrings- og forbedringstiltag foreslået i en renoveringsstrategi. Renoveringsmetoderne dækker radiatorer, ventilation, gulvvarme, afløbsinstallationer (strømpeforing) og føringsveje for installationer. Alternative isoleringsmaterialer (f.eks. vakuumisolering, reflektiv isolering, PIR-skum og aerogel) omtales. Litteratur: [9-13].

    Femte undervisningsgang vedrører efterisolering (2 lektioner). Bygningsreglementets krav og vejledning til rentabel efterisolering af loft- og tagkonstruktion, ydervæg, terrændæk og varme rør gennemgås. Begrebet ’rentabel besparelse’ defineres og krav i forbindelse med tilbygninger og ændret anvendelse, der giver et væsentligt større energiforbrug, præsenteres. Energiforbrugskrav til elevatorer omtales. Endelig præsenteres metoder til vurdering af kondensrisiko ved efterisolering. Litteratur: [14-16] suppleret med [17-18].

    Sjette undervisningsgang er afsat til opsamling og vejledning (2 lektioner).

    Der er afsat 4 lektioner til evaluering og andre aktiviteter som f.eks. emneuge.







    Generelle målsætninger
    Formålet er, at du skal kunne planlægge, designe og administrere et ombygningsprojekt, så det lever op til faktiske standarder vedrørende indeklima, installationer og energiforbrug.

    Ved semestrets afslutning kan du designe systemer til opvarmning, mekanisk ventilation, regnvand, drænvand, brugsvand og kloakvand under hensyn til indeklima, energiforbrug og holdbarheden af et renoveringsprojekt.

    En studerende, der har opfyldt semestermålene:
    •kan projektere de lodrette og vandrette installationsruter i et ombygningsprojekt.
    •kan vurdere anvendeligheden af eksisterende installationer.
    •kan projektere og dimensionere forsynings- og distributionsanlæg med fokus på opvarmning, ventilation, regnvand, dræning, brugsvandforsyning og kloakvand.
    •kan beskrive design og dimensionere komponenterne i ventilations- og varmesystemerne i henhold til tekniske og funktionelle krav under hensyntagen til den eksisterende bygning.
    •kan fastslå gældende lovkrav til et mekanisk ventilationssystem med hensyn til varmemiljø og luftkvalitet og vælge spjæld.
    •kan foretage tryktabsberegning og vælge egnede luftbehandlingsenheder.
    •kan beregne varmeoverførsel gennem bygningsdelene med særlig fokus på risikoen for kondens.
    •kan beregne varme- og kuldebelastninger.
    •kan vurdere, om kravene i bygningsreglementet til energiforbrug er opfyldt.

    Viden

    kunne reflektere over konstruktioner og bygningsfysiske principper, herunder statik og tekniske installationer

    Færdigheder

    kunne vurdere bygningsfysiske problemstillinger og aspekter, samt foretage begrundede valg

    Kompetencer

    håndtere komplekse byggetekniske løsninger på baggrund af dokumenteret analyse

    selvstændigt indgå i tværfagligt samarbejde om planlægning, projektering, kvalitetssikring og produktion af komplekse renoveringsprojekter

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Undervisningen er en kombination af traditionel undervisning (ca. 50% undervisningsoplæg og 50% øvelser/vejledning) og flipped learning (ca. 100% vejledning). I flipped learning består de studerende forberedelse i at se en kort, koncis video af undervisningsoplægget, så undervisningstiden overvejende er vejledning, spørgsmål og feedback.
  • Samarbejdsfag/modul(er)
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Bestået 2. semester

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Gruppeprojekt med mundtlig præsentation.
    Opgavetype
    Projekt
    Formkrav
    Der informeres om formkrav ved undervisningens begyndelse
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    20 min.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Ingen
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der henvises til læringsmålene
    Frist for aflevering
    Der informeres om afleveringsfris ved undervisningens begyndelse
    Syge-/omprøve
    Følger reglerne herom. Der informeres om syge- og omprøve ved semestrets begyndelse
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    BvB (2011). LOGBOG – Forenklet dokumentation i byfornyelsessager – en vejledning for bygherrer og rådgivere (4. udg.). København: Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse (BvB), s. 16-18. (Udleveres på pdf.)

    [2] Levetider – SBI-vejledning. Fra SBI 2013:30 (Aagaard, N.-J. et al. 2013). (Udleveres på pdf.)

    [3] Rahbek, K. (2014). Ejendommen A/B Valbygårdsvej 60, 2500 Valby – Tilstandsrapport med vedligeholdelsesplan år 2014-2024. (Udleveres på pdf.)

    [4] Gl. Kongevej 173 – prissat projektforslag (2015). (Udleveres på pdf.)

    [5] ‘Energimærke’ https://boligejer.dk/ (søg på f.eks. ‘energimærke’)

    [6] ‘Find energimærket på din bygning’ https://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/find-dit-energimaerke

    [7] ‘Energimærkning af bygninger’ https://ens.dk/ansvarsomraader/energimaerkning-af-bygninger

    [8] ‘Energimærkning for PCG 38.pdf’. (Evt. andet relevant energimærke udleveres på pdf)

    [9] ‘Renovering af afløbssystemer med Aarsleff Strømpeforing’ https://vimeo.com/84757150

    [10] ‘Vacuum Insulation Panels VIP’ https://www.youtube.com/watch?time_continue=176&v=WSdP6DdgoSs&feature=emb_logo

    [11] ‘Reflektiv isolering’ http://www.aluthermo.dk/montagevejledning/monteringsvejledning

    [12] ‘PIR-isoleringsplader’ https://www.kingspan.com/dk/da-dk/produkter/isolering/therma

    [13] ‘Gulvvarmesystemer’ https://www.roth-danmark.dk/dk/roth-gulvvarmesystemer-udlaegning-og-pladesystemer-146.htm#beton

    [14] Bygningsreglementet kap. 11 https://bygningsreglementet.dk/

    [15] Bygningsreglementets vejledning om ofte rentable konstruktioner. (Udleveres i pdf)

    [16] Bygningsreglementets eksempelsamling om energi – eksisterende byggeri https://eksempelsamling.bygningsreglementet.dk/eksisterende_byggeri/0/55

    [17] Rockwool Energy Design, Be18

    [18] Brandt, E. m.fl. (2013). SBI-anvisning 224, Fugt i bygninger (2. udg.). E-bog: Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet

    [19] BPS (1993). BPS Publikation 115 - Renovering af etageejendomme – installationer. (Udleveres i pdf)
20
timers undervisning
35
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Projektering installationer (DA) modtager du 20 timers undervisning, hvilket svarer til 27 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 36% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.