Københavns Erhvervsakademi

en

Systemudvikling 1

2021/2022
Engelsk titel
Systems Development 1
Uddannelse
Økonomi & Informationsteknologi
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk og engelsk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9141115
Fag- /modulansvarlig
Mikkel Wessel Nielsen
Jens Rasmussen
Janni Høyer Thoft
  • Formål og læringsmål

    I Systemudvikling 1 vil der være en generel introduktion til hvordan man arbejder med udvikling af IT-systemer, herunder opstartsfasen med definition, opbygning og udfordringer ved kravspecifikationer. Vi ser endvidere i detaljer på modellering af IT-systemer til brug ved planlægning, design, sketches, implementering og dokumentation.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
    - Modellering af systemer ved hjælp af gængse modellerings-standarder.
    - Tilvejebringelse af kravspecifikationer og deres rolle i systemudvikling.

    Færdigheder

    Den studerende mestrer grundlæggende færdigheder vedrørende
    - Modellering og beskrivelse af IT-systemer.
    - Udarbejdelse af kravspecifikation til brug for systemudvikling.

    Kompetencer

    Den studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
    - Brug af modeller i arbejdet med systemudvikling.
    - Kravspecifikationer for mindre systemer.

    Den studerende kan identificere egne læringsbehov og udvikling af egen viden, færdigheder samt kompetencer i relation til kravspecifikation af
    - mindre systemer og brug af modeller til støtte for udvikling af sådanne.

  • Undervisningsform
    Undervisningen foregår med interne forelæsninger og gruppearbejde
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Afleveringer kan være bundne forudsætninger. Det fremgår af semesterplanen, hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger. Bundne forudsætninger er med til at påvise studieaktiviteten for den enkelte studerende.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Faget afprøves baseret på en eller flere delprøver der samlet set danner den karakter der gives.

    Delprøverne kan være mundtlige, skriftlige eller projektorienteret afhængig af indhold og arbejdsmetode på de forløb, delprøven er tilknyttet. Der kan være tale om enten individuel prøve eller gruppeprøve.

    Der er 3 delprøver på semesteret, som vægtes med hhv. 20%, 20% og 60%. Prøverne er med intern censur. Delprøvernes tidsmæssige placering oplyses på KEAs læringsplatform ved semesterets start.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Den studerende bliver eksamineret i flere fag (Mikroøkonomi, Erhvervsøkonomi, Organisation, Systemudvikling, Softwarekonstruktion og Kommunikation & Præsentation). Eksaminationen skal sikre, at der eksamineres i emner, som ikke allerede er behandlet i rapporten.

    Delprøverne med en vægt på 20% er skriftlige prøver.

    Delprøverne prøver, om læringsmålene i de enkelte moduler på semesteret er opfyldt, idet delprøver med en vægtning på 20% primært fokuserer på læringsmålene inden for kategorierne viden og færdigheder.

    Delprøven med en vægt på 60% er en skriftlig opgave med et individuelt mundligt forsvar.

    Udgangspunktet for den mundtlige del af delprøven, som vægter 60%, er det afleverede projekt. Delprøven på 60% prøver læringsmålene inden for kategorierne viden, færdigheder og kompetencer for alle semesterets moduler.

    Den mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering. Der gives en samlet karakter efter 7-trins skalaen.

    Uddannelseschefen kan beslutte ved semesterstart, at de 2 delprøver med en vægtning på 20% kan slås sammen til 1 delprøve, som vægter 30%. I det tilfælde, vil delprøven på 60% få øget vægtningen til 70%. Meddelelse om dette vil blive givet ved semesterets start.

    I det tilfælde, skal delprøven med en vægt på 30% ikke bestås. Delprøven med en vægt på 70% skal bestås og det samlede vægtede resultat skal være mindst 2. Karakteren 2 kan ikke opnås ved oprunding.
    Formkrav
    Projektet skal være tværfagligt og problemorienteret.

    Projektets opgavetekst er forfattet af underviserne.

    Eventuelle rapport formalia vil fremgå af opgave oplægget, herunder antallet af gruppemedlemmer. Nedenstående antal gruppemedlemmer skal derfor kun opfattes som vejledende.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeprøve, 5-8 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
    2. Individuel eksamination: 20 minutter.
    3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.
    Denne eksamen er en fælles eksamen for alle uddannelsens 1.-semester fag.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Laptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.

    Delprøver med en vægt på 20% skal ikke bestås. Delprøven med en vægt på 60% skal bestås og det samlede vægtede resultat skal være mindst 2. Karakteren 2 kan ikke opnås ved oprunding.
    Frist for aflevering
    Vil fremgå af opgave oplægget.
    Syge-/omprøve
    Prøven afholdes på samme måde som den almindelige eksamen. Det nye projekt kan enten være baseret på det samme problem som det projekt, der dannede grundlaget for den almindelige eksamen, eller på et nyt problem.
62
timers undervisning
75
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Systemudvikling 1 modtager du 62 timers undervisning, hvilket svarer til 82 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 45% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.