Funktionelt overtøj (DA)
2019/2020- Formål
I modulet tilegner den studerende sig grundlæggende redskaber, metoder og teori inden for konstruktion, tilretning og graduering af herrebeklædning og overtøj – herunder foer og indlægsmaterialers indflydelse på produkt. Den studerende produktudvikler funktionelt overtøj på baggrund af funktion og pasformsrelaterede problematikker ud fra en identificeret målgruppe.
Viden
Den studerende får viden om materialers indflydelse på et produkt og egenskaber i forhold til design, miljø, æstetik og funktionalitet. Den studerende arbejder analytisk, eksperimenterende og reflekteret med udviklingen af identitetsskabende og konkurrencedygtige løsningsforslag. I modulet trænes den studerende i selvstændigt at kunne udvikle teknisk, faglig, visuel og skriftlig dokumentation til kvalitetssikring af produktionsprocessen og med processtyring af hele forløbet fra start til færdigt produkt. Mønster, graduering, produktdokumentation og prototype afleveres som klart til produktion.• professionens praksis inden for produktudvikling og kan reflektere over fagets betydning i processen
Færdigheder
• modens stilbegreber i nyere tid
• udarbejdelse af produktrelateret dokumentation
• faglig visuel og skriftlig kommunikation
• krav til produktrelateret dokumentation visuelt og skriftligt• udvikle komplekse og konkurrencedygtige konstruktions- og gradueringsløsninger
Kompetencer
• reflektere over og argumentere for relevante teorier og metoder
• anvende manuelle og IT-baserede værktøjer til konstruktion og graduering
• analysere, afkode og produktudvikle ud fra et designoplæg
• formidle globalt om produktrelaterede emner
• anvende IT-baserede værktøjer til dokumentation og kommunikation• tage ansvar for og selvstændigt håndtere konstruktions- og gradueringsprocesser
• arbejde analyserende og reflekterende med pasformsrelaterede problemstillinger
• udvælge forarbejdningsmetoder i forhold til produkt og kvalitet
• udvikle løsningsforslag under hensyntagen til materialer og behandlingsmetoder
• udvikle dokumentation visuelt og teknisk til kvalitetssikring af produktionsprocessen - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen afvikles i en vekslen mellem oplæg, øvelser/opgaver, hands-on projektarbejde. Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input i forum, den første del af dagen, og med vægt på projekt-, produktion og studieaktiviteter den sidste halvdel af dagen.
Den studerende arbejder individuelt gennem hele forløbet. Modulet afsluttes med en mundtlig præsentation af proces og produkt. Der gives mundtlig feedback undervejs i forløbet og til sidst ved aflevering og præsentation, samt skriftlig evaluering af medstuderende af delafleveringer og øvelser. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Deltagelse i tidligere moduler.
Der forudsættes at den studerende anvender Adobe Illustrator til arbejdstegninger, Delogue i udviklingen af produktdokumentation og PAD system til konstruktion og graduering, samt anvender industrielle metoder til fremstillingen af protyper.
Arbejdet med opgaver og projekt samt efterfølgende feedback og egen refleksion er vigtigt for at opnå læringsmål. Den studerende anbefales at samle opgaver, feedback og skriftlige refleksioner i en arbejdsportfolie.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer med Adobe illustrator program, relevant konstruktionsmateriale, sy-bog, konstruktionsredskaber, tegneredskaber, mv. Se Fronter for uddybende liste. Den studerende skal påregne udgifter til nødvendige materialer til prøveopsyninger og færdig prototype. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenModulet har 3 forudsætningskrav:
1) Aflevering af produktionsdokumentation i DELOGUE, som evalueres skriftligt af medstuderende
2) Aflevering af produktionsklar konstruktion med graduering i PAD System som evalueres mundtligt sammen med underviser
3) Deltagelse i afsluttende mundtlige og visuelle præsentation i gruppe af proces og færdige produkter, som evalueres mundtligt i plenum.
Hvis den studerende ikke deltager til den afsluttende mundtlige præsentation, skal den studerende aflevere en skriftlig og visuel afløsningsopgave for at opfylde forudsætningskravet.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeOpgaven tager udgangspunkt i et specialespecifikt nøgleord, der offentliggøres ved eksamensperiodens start. Nøgleordet bearbejdes til en selvvalgt problemformulering, der konkretiseres i en fri skriftlig opgave, hvor metoder, processer og analyse skal indgå. Der skal udføres empiri i løbet af eksamensperioden, og analyseresultaterne af disse kan indgå i den skriftlige opgave og/eller præsenteres ved den mundtlige eksamination .
Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag og fremstiller en præsentation. Begge dele medbringes til den mundtlige eksamen. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.FormkravOmfanget på den skriftlige opgave er på 5 normalsider +/- 10%. Den skriftlige opgave skal som minimum indeholde:
● Indholdsfortegnelse
● Indledning
● Problemformulering
● Metode
● Proces
● Analyse
● Konklusion
● LitteraturlisteIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingViden
Den uddannede inden for studieretningen Pattern Design har tillige viden om
1) relevante teorier og metoder inden for konstruktion og graduering og kan reflektere over og argumentere for disse,
2) professionens praksis inden for produktudvikling,
3) form, funktionalitet og materialer,
4) modens udvikling i nyere tid og
5) udarbejdelse af dokumentation.
Færdigheder
Den uddannede inden for studieretningen Pattern Design kan tillige
1) vurdere valg af konstruktions- og gradueringsmetoders betydning for pasform og silhuet,
2) vurdere materialers betydning for et produkt,
3) vurdere og produktudvikle et designoplæg,
4) udvikle løsningsforslag til komplekse opgaver inden for konstruktion og graduering,
5) anvende manuelle og it-baserede værktøjer til konstruktion, graduering og dokumentation og
6) formidle globalt om produktrelaterede emner.
Kompetencer
Den uddannede inden for studieretningen Pattern Design kan tillige
1) selvstændigt håndtere konstruktion og graduering,
2) håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for konstruktion og graduering,
3) identificere problemområder og give konkrete løsningsforslag for opnåelse af en bedre pasform og
4) identificere eget læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Boese, Susan og Nissen, Berit Konstante, 2017a. KEA PAD System København: Kea Design
Boese, Susan og Nissen, Berit Konstante, 2017b. KEA PAD System Graduering. København: Kea Design
Boese, Susan og Nissen, Berit Konstante, 2018a. KEA Graduerings København: Kea Design
Boese, Susan og Nissen, Berit Konstante, 2018b. KEA Mål & Måltagning København: Kea Design
På faget Funktionelt overtøj (DA) modtager du 47 timers undervisning, hvilket svarer til 63 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, øvelser i labs/værksteder, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.