Design og programmering af digitale brugergrænseflader 1 (DA)
2019/2020- Formål
Mapping til andre fagelementer:
Viden
Fagelementet beskæftiger sig med grundlæggende principper for design og programmering af digitale løsninger, med særligt fokus på opbygningen og struktureringen af brugergrænsefladen. I fagelementet indgår brugercentrerede metoder til test af design og løsning. Løsninger designes og programmeres under anvendelse af udvalgt udviklingsmetode, ligesom der introduceres til teknologier, der indgår i design og programmering af brugergrænseflader.Den studerende har:
Færdigheder
viden om praksisnær udviklingsmetode til digital medieproduktion
forståelse for i erhvervet anvendte metoder til brugertest af digitale produktioner
viden om grundlæggende principper for komposition og layout i digital medieproduktion
viden om praksisnære designprocesser og dokumentationsformer i digital medieproduktion
viden om aktuelle digitale udvekslingsformater i digital medieproduktion
viden om grundlæggende metoder til modellering, strukturering og udvikling af digitale brugergrænseflader
viden om centralt anvendte teknologier, herunder client-server relationer, og deres betydning for udvikling af brugergrænseflader.anvende grundlæggende teorier, metoder og værktøjer til styring af enkel multimediepro-duktion, der knytter sig til praksis i erhvervet
Kompetencer
planlægge og udføre brugertest af digital medieproduktion, herunder vælge den rette bruger-test til en given digital medieproduktion
anvende, dokumentere centrale processer i design og udvikling af digitale medieproduktio-ner samt formidle processerne til interessenter med faglig indsigt
anvende grundlæggende teorier, metoder og værktøj til design og udvikling af brugergræn-seflader
anvende grundlæggende metoder til modellering og strukturering i udviklingen af bruger-grænseflader
anvende og vurdere grundlæggende teknologier og udviklingsmiljøer til udvikling af bru-gergrænseflader, herunder metoder og teknologier til versionsstyring. indgå i tværfaglige arbejdsprocesser i design og udvikling af digitale brugergrænseflader
under vejledning tilegne sig grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer inden for design og udvikling af digitale brugergrænseflader. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Se tilknyttede fag.
- Samarbejdsfag/modul(er)
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Design og programmering af digitale brugergrænseflader 1 (DA) modtager du 60 timers undervisning, hvilket svarer til 80 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 15% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: portefolio-arbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.