Programmering 2
2023/2024- Formål og læringsmål
Den studerende skal have en introduktion til programmering samt netværksprogrammering i Python. Derudover skal den studerende lære om opsætning og konfiguration af Raspberry Pi og anvendelse af sensorer og aktuatorer. Den studerende skal ligeledes lære om Server/Client forhold & Remote access. Den studerende skal lære at anvende indbyggede hardware- & software-moduler.
Viden- Programmeringsteknik i forskellige typer af sprog
Færdigheder
- Algoritmer og designmønstre overordnet og i tilhør til de valgte programmeringssprog.- Anvende værktøjer og udstyr i forbindelse med design, udvikling og test af programmer
Kompetencer
- Dokumentere, formidle og supportere programmeringsrelaterede løsninger i forbindelse med interne og kundevendte relationer
- Vurdere og udvælge simple algoritmer til løsning af konkrete problemstillinger.- Tilegne sig færdigheder og ny viden inden for programmering
- Deltage i praksisnære udviklingsprocesser i teams
- Håndtere design, udvikling og test af større løsninger i et tværfaglig samarbejde. - Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, individuelt arbejde og øvelsesopgaver i mindre grupper.
Undervisningen på 2. semester ligger i direkte forlængelse af 1. semester. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetype2. semester afsluttes med 1. års eksamen.
I skal udarbejde en skriftlig opgave, som indeholder 2 tekniske fag efter eget valg samt faget Virksomhed.
De to tekniske fag, som ikke indgår i projektet, vil blive eksamensspørgsmål til den mundtlige eksamen.
I projektet skal I finde en virksomhed (kunde), hvor I kan lave en IT optimering eller ny IT udvikling inden for de relevante områder, som I aftaler med virksomheden. I skal bruge de metoder/værktøjer, som I har arbejdet med i de relevante fag og tværfaglige projekter i 1. og 2. semester.
Gør brug af jeres netværk til at finde en samarbejdsvirksomhed.
Projektet laves i grupper på 2-4 studerende. Alternative gruppestørrelser skal aftales med underviserne.
Når I har fundet en virksomhed, som I kan arbejde sammen med, skal I lave en kort beskrivelse af problemstillingen samt skrive hvilke 2 tekniske fag, der indgår i projektet og angive hvilken virksomhed, I samarbejder med.
Eksamenen gennemgang er som følger:
Hver gruppe skal lave og præsentere en præsentation over projektet. Præsentationen må skal være på max 10. min. Derefter stiller vi spørgsmål til projektet. Derefter er der individuelle spørgsmål i de 2 tekniske fag, som ikke indgår i projektet. Her er der kun én studerende tilstede.
Præcise datoer bliver tilgængelig i løbet af semesteret.
Spørgsmål? Spørg en af jeres underviser, eller mail til malh@kea.dkFormkravOmfang:
To studerende afleverer 14 - 18 sider
Tre -fire studerende afleverer 18 - 26 sider
Rapporten skal skrives i rapportskabelonen. En standardside er på 2.400 anslag inkl. mellemrum
Afleveringen består af: En rapport i pdf-format sendt til Wiseflow til tiden. Rapport og bilag skal være et samlet dokument
Indleveringsdato og klokkeslæt: Vil blive offentliggjort ved projektstart.
Hvis I afleverer for sent, vil I have brugt 1. eksamensforsøg, og I vil skulle til re-eksamen. Re-eksamensdatoer kan ses i eksamensplanen i Fronter.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingVi giver en samlet karakter på baggrund af rapporten, den mundtlige præsentation og individuelle besvarelser af spørgsmål.
Rapport, mundtlig præsentation og spørgsmål til gruppen vægtes med 50%.
Besvarelse af individuelle spørgsmål vægtes med 50%.
På faget Programmering 2 modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.