Bygningskonstruktioner (Renovering) (DA)
2019/2020- Formål
Generelle målsætninger
Inden for dette emne vil du:
Redegøre for og vurdere analyse af ejendommens bygbarhed med fokus på reparation, vedligeholdelse, nedrivning, styrkelse eller anvendelse af nye byggekonstruktioner.
Redegøre for og vurdere nødvendige understøtningsmetoder med fokus på bygbarhed.
Redegøre for og vurdere midlertidige understøtningsmetoder med fokus på bygbarhed.
Generere tegninger af midlertidig understøtning og understopning med fokus på bygbarhed:
Foretage registrering af bygning og byggegrund med fokus på mulige bygbarhedsmetoder med henblik på ændringer. Fokusere på en praktisk tilgang.
Læringsmål
Studerende, der har opfyldt semestermålene:
•har viden om produktionsmetoder for gamle bygninger i København.
•kan udarbejde nødvendige hovedtegninger af eksisterende konstruktionsprincipper, nedrivningstegninger og fremtidige forhold (planer og tværsnit)
•kan generere de nødvendige tegninger af bygningsdele og centrale tilslutningspunkter.
•kan redegøre for traditionelle strukturer og renoveringsændringer.
•kan anvende produktions- og bygbarhedsmetoder til at træffe det rigtige valg af designløsning.
•kan generere procestegninger (aktivitetsrækkefølge) for valg af konstruktioner, som den enkelte elev arbejder med under hovedprojektet. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveGruppeprojekt med mundtlig præsentation.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Bygningskonstruktioner (Renovering) (DA) modtager du 16 timers undervisning, hvilket svarer til 21 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.