Strategisk markedsføring
2021/2022- Formål og læringsmål
Strategisk markedsføring arbejder med analytisk baseret tilgang til en kommunikation om brands, produkter og services. Denne tilgang giver mulighed for etablering af markedsføringsplaner og – strategier, samt et udgangspunkt for planlægning af digital markedsføring.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
Færdigheder
1) indsamling og analyse af internationale data om markeder, klienter og brugere
2) strategisk markedsføring i internationale virksomheder
3) værdiskabelse via håndtering af interkulturelle forhold
4) markedsføringsplaner, herunder kommunikationsstrategierDen studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
Kompetencer
1) teorier og metoder til analyse af markeder og international konkurrence
2) teorier og metoder til analyse af forbindelser og interkulturel kommunikation
3) teorier og metoder til planlægning af international strategisk markedsføring
4) teorier og modeller inden for international markedsføringsøkonomi med henblik på at identificere markeder samt vælge og præsentere relevante løsningsmodeller til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
1) selvstændig deltagelse i udviklingen af en markedsføringsstrategi baseret på dataindsamling og analyse af markeder, konkurrence og forbrugere
2) tværfagligt samarbejde i udviklingen af planer til indtrængen på nye internationale markeder
3) udvikling og håndtering af forbindelser og netværk i en interkulturel sammenhæng
4) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til strategisk markedsføring
Den studerende kan selvstændigt indgå i arbejdet med marketing, herunder deltage i tværfaglige samarbejder omkring gennemføring af markedsanalyser og etablering af markedsføringsstrategi - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsninger og opgaver, hands-on og projektarbejde. Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input i forum. Der er løbende opgaver, som bidrager til den endelige løsning.
De studerende arbejder i grupper gennem hele forløbet.
Produktioner afleveres i Fronter, som delafleveringer løbende gennem modulet. Deadline for afleveringer fremgår i opgavenbeskrivelsen.
Afleveringer og feedback
Der bliver givet mundtlig- og skriftlig feedback løbende i forløbet på delafleveringerne og ved modulets afslutning gives både skriftlig og mundtligt feedback. Afslutningsvis skal de studerende præsentere deres løsning for kunden.
Case-samarbejde
Modulet har et case-samarbejde med en eller flere eksterne aktører. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen skal vise, at den studerende:
• kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring,
Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab
• kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi, Strategisk
Markedsføring, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab fra et tværfagligt synspunkt
• kan indsamle og analysere bruger‐ og markedsføringsundersøgelser
• kan gennemføre et projekt i et team med fokus på relationerPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgaveportefølje
Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende afleverer alle de afleveringer, som er fastsat på KEAs læringsplatform.
Eksaminationsgrundlaget består af udvalgte afleveringer, som tilsammen udgør den opgaveportefølje, der eksamineres i. Afleveringerne er udvalgt og beskrevet i semester guiden, som er tilgængelig ved semesterets start. Afleveringerne kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.
Mundtlig individuel prøve
Udgangspunktet for den mundtlige del af eksamen er opgaveporteføljen.
Den mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering.
Der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen.FormkravProjektet skal være tværfagligt og problemorienteret.
Projektets opgavetekst er forfattet af undervisere.
Institutionen fastlægger de faktiske krav til projektet, som kombinerer afgørende områder af tredje semesters undervisning i Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring, Informationsteknologier og Systemudvikling. Institutionen kan stille yderligere krav til gruppestørrelse, projektomfang og procesdokumentation, herunder krav til demonstration af arbejdskoden eller den studerendes skriftlige sprogfærdigheder eller begge dele. Institutionen skal sikre, at projektbeskrivelsen udleveres til de studerende og censorerne.
Aflevering af rapporten
Rapporten må ikke overstige 15 normalsider plus maksimum 8 normalsider pr. gruppemedlem, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Hjælpemidler der må medbringesLaptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål.
På faget Strategisk markedsføring modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.