Informationsteknologi I
2021/2022- Formål og læringsmål
Informationsteknologi introducerer den studerende til teknologi og metoder indenfor opbygning af computer og netværks systemer. En grundlæggende beskrivelse af arkitekturer og komponenter til opbygning af computersystemer og netværk. Den studerende bliver i stand til at forstå computersystemers tekniske muligheder og begrænsninger.
Viden
Faget indeholder også teori og metoder omkring IT-governance, der indfører den studerende i problematikker omkring styring og sikring af IT-systemer.Den studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
Færdigheder
1) computeres og computerkomponenters struktur
2) operativsystemer og platforme
3) teknologier til netværkskommunikation
4) forskellige typer softwareprogrammer
5) IT--‐styreform og IT--‐gennemsigtighed i en organisationDen studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
Kompetencer
1) teorier og metoder til analyse af egenskaber og samspil mellem forskellige informationsteknologier
2) teorier og metoder til analyse af en organisations ledelsesprocedure og --‐strategi med hensyn til IT--‐service--‐ydelser
3) teorier og metoder til analyse af IT--‐styreformen i en organisation
4) valg og formidling af relevante løsningsmodeller forledelsesprocedure og --‐strategi forIT--‐service--‐ydelser til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
1) fagspecifikt og tværfagligt samarbejde i forbindelse med vurdering og test af informationsteknologi
2) selvstændig deltagelse i udformningen af en IT--‐forvaltningsstrategi og implementering af den i en organisation
3) forståelse af en lagdelt kommunikationsmodel og adressering i netværk
4) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetence inden for IT--‐forvaltning og IT--‐gennemsigtighed - Undervisningsform
Forelæsninger og projektarbejde.
De studerende arbejder i scrum-teams med en specialiseret del af pensum.
Der arbejdes i grupper med forståelse af tekniske emner. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Vi antager, at studerende har en bærbar computer, der kører Windows 10 (eller senere) eller Mac OS X 10.12 (eller senere).
Ældre versioner af Windows eller Mac OS og Linux kan muligvis virke i de fleste tilfælde - men understøttes ikke med hjælp til at installere open source-værktøjer eller håndtere undervisningseksempler.
Vi antager, at eleverne har en HDMI-port eller miniDVI / lynport på deres bærbare computer.
I nogle få læringssituationer (ikke i 1. semester) bruges eksempler, der ikke så godt virker med mindre end 4 GB RAM-hukommelse - for dette 8 GB RAM anbefales.
Studerende vil have brug for kontorsoftware (Microsoft, Apple, Google eller ..).
Studerende skal kunne producere og læse pdf-dokumenter, Word-dokumenter, PowerPoint-præsentationer og Excel-regneark.
Der findes en Microsoft Cloud-version, der bliver tilgængelig, når du opretter en gratis endrevskonto.
En internetbrowser skal være tilgængelig (dvs. Chrome eller Safari).
Vi anbefaler stærkt eleverne at have adgang til Facebook og en privat Facebook-konto. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen skal vise, at den studerende:
• kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring,
Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab
• kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi, Strategisk
Markedsføring, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab fra et tværfagligt synspunkt
• kan indsamle og analysere bruger‐ og markedsføringsundersøgelser
• kan gennemføre et projekt i et team med fokus på relationerPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgaveportefølje
Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende afleverer alle de afleveringer, som er fastsat på KEAs læringsplatform.
Eksaminationsgrundlaget består af udvalgte afleveringer, som tilsammen udgør den opgaveportefølje, der eksamineres i. Afleveringerne er udvalgt og beskrevet i semester guiden, som er tilgængelig ved semesterets start. Afleveringerne kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.
Mundtlig individuel prøve
Udgangspunktet for den mundtlige del af eksamen er opgaveporteføljen.
Den mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering.
Der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen.FormkravProjektet skal være tværfagligt og problemorienteret.
Projektets opgavetekst er forfattet af undervisere.
Institutionen fastlægger de faktiske krav til projektet, som kombinerer afgørende områder af tredje semesters undervisning i Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring, Informationsteknologier og Systemudvikling. Institutionen kan stille yderligere krav til gruppestørrelse, projektomfang og procesdokumentation, herunder krav til demonstration af arbejdskoden eller den studerendes skriftlige sprogfærdigheder eller begge dele. Institutionen skal sikre, at projektbeskrivelsen udleveres til de studerende og censorerne.
Aflevering af rapporten
Rapporten må ikke overstige 15 normalsider 10 plus maksimum 8 normalsider pr. gruppemedlem, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Hjælpemidler der må medbringesLaptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål.
På faget Informationsteknologi I modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, tværfaglig projektorganiseret undervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, læsning af pensum, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.