Københavns Erhvervsakademi

en

Innovation og Entreprenørskab

2021/2022
Engelsk titel
Innovation and Entrepreneurship
Uddannelse
Økonomi & Informationsteknologi
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk og engelsk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9141404
Fag- /modulansvarlig
Mohamed Danny Eid
Marie Louise Brixtofte
Heidi Løvhøj Larsen
  • Formål og læringsmål

    Den studerende introduceres til innovative og kreative processer med henblik på konceptudvikling og etablering eller forbedring af en forretningsmodel. Der arbejdes med dette i forhold til såvel iværksætteri som forbedring af innovation og forretningsmodeller i etablerede virksomheder.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
    1) konceptudvikling samt innovative og kreative processer
    2) idestyring i innovative organisationer
    3) entreprenørskab og den potentielle værdi af iværksætterprocesser
    4) etablering af en forretningsplan, herunder en plan for finansiering

    Færdigheder

    Den studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
    1) teorier og metoder til udvikling af koncepter til nye produkter, services eller processer i en eksisterende organisation
    2) teorier og metoder til identifikation af potentielle risici eller gevinster ved en iværksætterproces
    3) valg og præsentation af relevante løsningsmodeller i forbindelse med innovation og iværksætterkultur til samarbejdspartnere og brugere

    Kompetencer

    Den studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
    1) selvstændig deltagelse i planlægning og styring af konceptudviklingen af nye produkter, services og forretningsprocesser
    2) deltagelse i tværfagligt samarbejde i forbindelse med planlægning og fremme af innovative processer i en vidensintensiv organisation
    3) etablering af en forretningsplan, herunder en finansieringsplan baseret på analyse af risici, begrænsninger og den potentielle værdi af en iværksætterproces
    4) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til innovation og entrepreneurskab.

  • Undervisningsform
    Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsninger og opgaver, hands-on og projektarbejde. Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input i forum. Der er løbende opgaver, som bidrager til den endelige løsning.

    De studerende arbejder i grupper gennem hele forløbet.

    Produktioner afleveres i Fronter, som delafleveringer løbende gennem modulet. Deadline for afleveringer fremgår i opgavebeskrivelsen.

    Afleveringer og feedback
    Der bliver givet mundtlig feedback løbende i forløbet, og ved modulets afslutning gives både skriftlig og mundtligt feedback.

    Case-samarbejde
    Modulet har et case-samarbejde med en eller flere eksterne aktører.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamenen skal vise, at den studerende:
    • kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring,
    Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab
    • kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi, Strategisk
    Markedsføring, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab fra et tværfagligt synspunkt
    • kan indsamle og analysere bruger‐ og markedsføringsundersøgelser
    • kan gennemføre et projekt i et team med fokus på relationer
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgaveportefølje
    Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende afleverer alle de afleveringer, som er fastsat på KEAs læringsplatform.
    Eksaminationsgrundlaget består af udvalgte afleveringer, som tilsammen udgør den opgaveportefølje, der eksamineres i. Afleveringerne er udvalgt og beskrevet i semester guiden, som er tilgængelig ved semesterets start. Afleveringerne kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.

    Mundtlig individuel prøve
    Udgangspunktet for den mundtlige del af eksamen er opgaveporteføljen.
    Den mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering.
    Der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen.
    Formkrav
    Projektet skal være tværfagligt og problemorienteret.

    Projektets opgavetekst er forfattet af underviserne.

    Institutionen fastlægger de faktiske krav til projektet, som kombinerer afgørende områder af tredje semesters undervisning i Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring, Informationsteknologier og Systemudvikling. Institutionen kan stille yderligere krav til gruppestørrelse, projektomfang og procesdokumentation, herunder krav til demonstration af arbejdskoden eller den studerendes skriftlige sprogfærdigheder eller begge dele. Institutionen skal sikre, at projektbeskrivelsen udleveres til de studerende og censorerne.

    Aflevering af rapporten
    Rapporten må ikke overstige 15 normalsider plus maksimum 8 normalsider pr. gruppemedlem, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
    2. Individuel eksamination: 20 minutter.
    3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Laptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål.
48
timers undervisning
89
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Innovation og Entreprenørskab modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.