Systemudvikling 3
2022/2023- Formål og læringsmål
I faget systemudvikling 3 arbejdes med, hvorledes systemudviklingsprojekter tilrettelægges, dokumenteres og udføres. Der undervises i systemudviklingsmetoder samt projektledelse, herunder også i agil projekter. Endvidere arbejdes med, hvordan det sikres, at IT-systemerne bliver brugervenlige (user experience), relevante for organisationen (gennem IT-forretningsanalyse og modellering) og velfungerende (gennem test og kvalitetssikring med udgangspunkt i modeller).
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
Færdigheder
- Projektledelse
- Metoder for systemudvikling
- Design af brugergrænseflader og user experience
- Test og validering af IT-systemerDen studerende mestrer færdigheder, herunder omkring metodevalg og formidling af løsninger, vedrørende anvendelse af
Kompetencer
- Teorier og metoder til projektstyring og udvikling af IT-systemer
- Udvikling af brugergrænseflader i IT-systemer
- Teori om usability og user experience
- Teorier og metoder til kvalitetssikring af IT-systemer via test- og valideringsprocedurer
- Modellering af informationsstrømmeDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende:
-Projektledelsesmetoder og IT-værktøjer til understøttelse af projektledelse, samt
systemudviklingsmodeller.
- Planlægning, test og analyse af usability og user experience inden for grænsefladedesign og funktionalitet
- Testplanlægning af IT-systemer
- Arbejde med projekters igangsætning, herunder foranalyser
- Implementering af IT-systemer
- identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til Projektledelse, IT-kvalitetssikring, systemudvikling og UX.
Den studerende kan selvstændigt
- indgå i arbejdet med udviklingen af IT-systemer
- organisere og formidle tværfaglige samarbejder samt tage ansvar for en af de relevante roller i en agil projektmodel. - Undervisningsform
Forelæsninger og opgaver, kombineret med 3 større praktiske tværfaglige case opgaver, hvor fagets indhold anvendes intenst.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Vi antager, at studerende har en bærbar computer, der kører Windows 10 (eller senere) eller Mac OS X 10.12 (eller senere).
Ældre versioner af Windows eller Mac OS og Linux kan muligvis virke i de fleste tilfælde - men understøttes ikke med hjælp til at installere open source-værktøjer eller håndtere undervisningseksempler.
Vi antager, at eleverne har en HDMI-port eller miniDVI / lynport på deres bærbare computer.
I nogle få læringssituationer (ikke i 1. semester) bruges eksempler, der ikke så godt virker med mindre end 4 GB RAM-hukommelse - for dette 8 GB RAM anbefales.
Studerende vil have brug for kontorsoftware (Microsoft, Apple, Google eller ..).
Studerende skal kunne producere og læse pdf-dokumenter, Word-dokumenter, PowerPoint-præsentationer og Excel-regneark.
Der findes en Microsoft Cloud-version, der bliver tilgængelig, når du opretter en gratis endrevskonto.
En internetbrowser skal være tilgængelig (dvs. Chrome eller Safari).
Vi anbefaler stærkt eleverne at have adgang til Facebook og en privat Facebook-konto. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen skal vise, at den studerende:
• kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring,
Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab
• kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi, Strategisk
Markedsføring, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab fra et tværfagligt synspunkt
• kan indsamle og analysere bruger‐ og markedsføringsundersøgelser
• kan gennemføre et projekt i et team med fokus på relationerPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgaveportefølje
Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende afleverer alle de afleveringer, som er fastsat på KEAs læringsplatform.
Eksaminationsgrundlaget består af udvalgte afleveringer, som tilsammen udgør den opgaveportefølje, der eksamineres i. Afleveringerne er udvalgt og beskrevet i semester guiden, som er tilgængelig ved semesterets start. Afleveringerne kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.
Mundtlig individuel prøve
Udgangspunktet for den mundtlige del af eksamen er opgaveporteføljen.
Den mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering.
Der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 2-7 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Hjælpemidler der må medbringesLaptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentationBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter portfolien, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål.
På faget Systemudvikling 3 modtager du 96 timers undervisning, hvilket svarer til 128 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, øvelser, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, øvelser, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.