Københavns Erhvervsakademi

en

Informationsteknologi I

2022/2023
Engelsk titel
Information Technology I
Uddannelse
Økonomi & Informationsteknologi
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9141304
Fag- /modulansvarlig
Tue Hellstern
Mikkel Wessel Nielsen
  • Formål og læringsmål

    Informationsteknologi introducerer den studerende til teknologi og metoder inden for opbygning af computer- og netværkssystemer. En grundlæggende beskrivelse af arkitekturer og komponenter til opbygning af computersystemer og netværk. Den studerende bliver i stand til at forstå computersystemers tekniske muligheder og begrænsninger.

    Faget indeholder også teori og metoder omkring IT-governance, der indfører den studerende i problematikker omkring styring og sikring af IT-systemer.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
    1) computeres og computerkomponenters struktur
    2) operativsystemer og platforme
    3) teknologier til netværkskommunikation
    4) forskellige typer softwareprogrammer
    5) IT‐styreform og IT‐gennemsigtighed i en organisation

    Færdigheder

    Den studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
    1) teorier og metoder til analyse af egenskaber og samspil mellem forskellige informationsteknologier
    2) teorier og metoder til analyse af en organisations ledelsesprocedure og ‐strategi med hensyn til IT‐service‐ydelser
    3) teorier og metoder til analyse af IT‐styreformen i en organisation
    4) valg og formidling af relevante løsningsmodeller for ledelsesprocedure og ‐strategi for IT‐service‐ydelser til samarbejdspartnere og brugere

    Kompetencer

    Den studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
    1) fagspecifikt og tværfagligt samarbejde i forbindelse med vurdering og test af informationsteknologi
    2) selvstændig deltagelse i udformningen af en IT‐forvaltningsstrategi og implementering af den i en organisation
    3) forståelse af en lagdelt kommunikationsmodel og adressering i netværk
    4) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetence inden for IT‐forvaltning og IT‐gennemsigtighed

  • Undervisningsform
    Forelæsninger og projektarbejde.
    De studerende arbejder i scrum-teams med en specialiseret del af pensum.
    Der arbejdes i grupper med forståelse af tekniske emner.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Vi antager, at studerende har en bærbar computer, der kører Windows 10 (eller senere) eller Mac OS X 10.12 (eller senere).

    Ældre versioner af Windows eller Mac OS og Linux kan muligvis virke i de fleste tilfælde - men understøttes ikke med hjælp til at installere open source-værktøjer eller håndtere undervisningseksempler.

    Vi antager, at eleverne har en HDMI-port eller miniDVI / lynport på deres bærbare computer.
    I nogle få læringssituationer (ikke i 1. semester) bruges eksempler, der ikke så godt virker med mindre end 4 GB RAM-hukommelse - for dette 8 GB RAM anbefales.

    Studerende vil have brug for kontorsoftware (Microsoft, Apple, Google eller ..).
    Studerende skal kunne producere og læse pdf-dokumenter, Word-dokumenter, PowerPoint-præsentationer og Excel-regneark.

    Der findes en Microsoft Cloud-version, der bliver tilgængelig, når du opretter en gratis endrevskonto.

    En internetbrowser skal være tilgængelig (dvs. Chrome eller Safari).
    Vi anbefaler stærkt eleverne at have adgang til Facebook og en privat Facebook-konto.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende afleverer alle de afleveringer, som er fastsat på KEA's læringsplatform.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamenen skal vise, at den studerende:
    • kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring,
    Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab
    • kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi, Strategisk
    Markedsføring, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab fra et tværfagligt synspunkt
    • kan indsamle og analysere bruger‐ og markedsføringsundersøgelser
    • kan gennemføre et projekt i et team med fokus på relationer
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgaveportefølje
    Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende afleverer alle de afleveringer, som er fastsat på KEAs læringsplatform.
    Eksaminationsgrundlaget består af udvalgte afleveringer, som tilsammen udgør den opgaveportefølje, der eksamineres i. Afleveringerne er udvalgt og beskrevet i semester guiden, som er tilgængelig ved semesterets start. Afleveringerne kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.

    Mundtlig individuel prøve
    Udgangspunktet for den mundtlige del af eksamen er opgaveporteføljen.
    Den mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering.
    Der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
    2. Individuel eksamination: 20 minutter.
    3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Laptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter portfolien, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål.
48
timers undervisning
89
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Informationsteknologi I modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, tværfaglig projektorganiseret undervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, læsning af pensum, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.