Copenhagen School of Design and Technology

da

Studieretning Design - nationale fagelementer (DA)

2020/2021
Engelsk titel
Specialisation: Design (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Fagets/modulets varighed
2 semestre
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944104
Fag- /modulansvarlig
Louise Boel
Tim Meicker
Martin Hesseldahl
  • Formål

    Studieretningen Design indeholder de to nationale fagelementer Design og Teknologi.

    Design:
    Fagelementet griber fat i analytiske og eksperimenterende designprocesser med henblik på at udvikle identitetsskabende, konkurrencedygtige, innovative og bæredygtige designløsninger målrettet en modtager med fokus på begrundet materialevalg og industrielle forarbejdningsmetoder.

    Teknologi:
    Fagelementet indeholder prototyping og visualisering af innovative designløsninger målrettet en bruger med en argumenteret anvendelse af teknologi, materialevalg og industrielle løsninger.

    Viden

    Design:
    Den studerende:
    • Skal have udviklingsbaseret viden om bæredygtige materialer og forarbejdningsmetoder.
    • Skal kunne forstå og reflektere over relevant teori og metode i forhold til udvikling af innovative og identitetsskabende designløsninger.

    Teknologi:
    Den studerende:
    • Skal have udviklingsbaseret viden om teknologi, materialer og industriel produktion.
    • Skal kunne forstå og reflektere over værdikæden og brugerens behov.

    Færdigheder

    Design:
    Den studerende:
    • Skal kunne anvende analytiske og eksperimenterende metoder i designprocesser.
    • Skal kunne vurdere, vælge og begrunde anvendelsen af materialer og industrielle forarbejdningsmetoder i et bæredygtigt perspektiv
    • Skal kunne formidle identitetsskabende, innovative, konkurrencedygtige og bæredygtige designløsninger.

    Teknologi:
    Den studerende:
    • Skal kunne anvende teknologi til udvikling af innovative designløsninger.
    • Skal kunne vurdere, vælge og begrunde relevante materiale og fremstillingsmetoder.
    • Skal kunne formidle og visualisere løsningsforslag gennem prototyping til samarbejdspartnere og brugere.

    Kompetencer

    Design:
    Den studerende:
    • Skal kunne håndtere komplekse analytiske og eksperimenterende designprocesser, med henblik på at realisere værdiskabende designløsninger.
    • Skal kunne identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til designprofessionen.

    Teknologi:
    Den studerende:
    • Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger inden for professionen og branchen
    • Skal kunne identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til den teknologiske udvikling.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Der vil være en bunden forudsætning i hvert af de moduler, som fagelementet indgår i.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Se mere om prøveformen under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Opgavetype
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Formkrav
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern og ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Frist for aflevering
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Syge-/omprøve
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
34
timers undervisning
240
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Studieretning Design - nationale fagelementer (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 12% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.