Københavns Erhvervsakademi

en

Videnskabsteori (Etagebyggeri over 3 etager) (DA)

2021/2022
Engelsk titel
Science (Multi-storey Building) (DA)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
4 semestre
Ects
1
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Prinsesse Charlottes Gade 38, København N
Fagkode
4070402
Fag- /modulansvarlig
Kim Forum Jacobsen
  • Formål og læringsmål

    Generelle målsætninger
    Du lærer om videnskabsteori, herunder fx teorien om viden og videnskabelige ræsonnementer.
    Anvendes til undersøgelser, projekter og akademisk fremstilling af relevans for erhvervet.

    Læringsmål
    Studerende, der har opfyldt semestermålene:
    •har grundlæggende viden og forståelse for videnskabsteori i relation til erhvervet.

    Viden

    viden om videnskabsteoretiske principper og metoder i forhold til professionens praksis

    Færdigheder

    anvende og mestre metoder og redskaber til indsamling, analyse og bearbejdning af information.

    Kompetencer

    Ingen

  • Undervisningsform
    Undervisningen skal give den studerende viden om almene videnskabelige metoder og færdigheder til at udføre fagrelevant research, kildekritik, metodekritik og faglig vurdering af informationer. Emnet skal desuden give den studerende konkrete kompetencer og færdigheder til at kunne producere skriftligt materiale på et adækvat metodisk niveau svarende til en professionsbacheloruddannelse.

    Undervisningen på 4. semester følger nedenstående emneplan:

    Videnskabelig metode, herunder kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder.
    Videnskabshistorie med gennemgang af hovedlinjer (positivisme, relativisme, paradigmeskift, logik, hermeneutik etc.).
    Argumentationsteori, herunder videnskabelig argumentation og argumentation i forhold til opgaveskrivning.
    Kildekritik og researchmetode, herunder henvisning og brug af litteratur.
    Analyse og modeller, herunder analysemetoder og praktisk brug af modeller.

    Gennem hele semesteret koordineres undervisningen i videnskabsteori med undervisningen i kommunikation, så den metodiske undervisninger understøtter arbejdet med semesterets skriftlige opgave i kommunikation (minispecialet)
  • Samarbejdsfag/modul(er)
    4070401
    4070403
    4070404
    4070405
    4070406
    4070407
    4070408
    4070409
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Emnet indgår sammen med andre enmer i en samlet semesterprøve
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Gruppeprojekt med mundtlig præsentation.
    Opgavetype
    Emnet indgår i det samlede eksamensprojekt på semestret
    Formkrav
    Udleveres ved undervisningens begyndelse
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    20 min.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Ingen
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Frist for aflevering
    Information herom ved semesters begyndelse
    Syge-/omprøve
    Følger reglerne herfor - opslåes på Fronter ved semestrets begyndelse
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Thurén Torsten, Videnskabsteori for begyndere, Rosinante 2008.
8
timers undervisning
19
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Videnskabsteori (Etagebyggeri over 3 etager) (DA) modtager du 8 timers undervisning, hvilket svarer til 11 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.