Installationer (Etagebyggeri over 3 etager) (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Generelle målsætninger
Kompetencer
Formålet er at sætte dig i stand til at designe bygningsinstallationer til opvarmning, ventilation, regnvand, dræning, brugsvand og kloakvand, der tager højde for indeklima, energiforbrug og holdbarhed i et erhvervsbyggeri.
Ved semestrets afslutning er du i stand til at designe systemer til opvarmning og mekanisk ventilation; målsætte rør og designe anlæg af et varmesystem; bestemme behovet for ventilation ud fra juridiske krav samt krav til termisk indeklima og luftkvalitet. Med hensyn til mekaniske ventilationsanlæg kan du målsætte spjæld og kanaler og vælge passende luftbehandlingsenheder; projektere og dimensionere systemerne til regnvand, dræning, kloakvand og brugsvand. Du kan beregne energiforbruget i et erhvervsbyggeri, hvad angår klimaskærm og ydelser, og dermed påvise, om kravene i bygningsreglementet er blevet opfyldt.
Fagligt indhold:
I installationsfaget undervises der i de videregående principper inden for
Kloak, afløb og LAR, 2 lektioner
Ventilation, 8 lektioner (hovedemne)
Belysning, 6 lektioner (hovedemne)
Energirammeberegning, 2 lektioner
Vandinstallationer, 2 lektioner
Varmeinstallationer, 2 lektioner
Akustikberegninger, 2 lektioner
Vejledertimer 10 lektioner
Bemærk at ovenstående lektionstal er vejledende. Til tider vil der være andre aktiviteter, så som f.eks. byggepladsbesøg eller Building Green. Dette passes ind i skemaet.
Kloak, afløb og LAR:
Der undervises i videregående kloak, afløb og LAR installationer i relation til hvad der skal ske i større byggerier, som f.eks. kontorbyggeri i flere etager. Der stilles opgaver til den studerende som har direkte relation til den stillede tværfaglige opgave.
Ventilation
Der undervises i videregående ventilation i relation til hvad der skal ske i større byggerier, som f.eks. kontorbyggeri i flere etager. Der skal findes luftmængder til brug af overslagsdimensionering af kanaler. Der undervises i CAV og VAV anlæg. Der stilles opgaver til den studerende som har direkte relation til den stillede tværfaglige opgave.
Belysning
Der undervises i grundlæggende belysning. Der undervises i brugen af softwareløsningen DIALux, som benyttes til belysningsberegning. Der stilles opgaver til den studerende som har direkte relation til den stillede tværfaglige opgave – lav en komplet belysningsplan for en etage. Der har været gjort brug af gæsteforelæser.
Vand og varme
Der undervises i videregående vand- og varmeinstallationer i relation til hvad der skal ske i større byggerier, som f.eks. kontorbyggeri i flere etager. Der gennemgås de forskellige opvarmningsmuligheder. Herudover fortælles om de tiltag man skal gøre iht. vandinstallationer, f.eks. cirkulationspumper og hjælpepumper.
Der stilles opgaver til den studerende som har direkte relation til den stillede tværfaglige opgave. For vand og varme forventes ikke dimensionering, men overordnet design og føringsveje.
Akustikberegning
Der undervises i brugen af beregning af begrebet efterklangstid.
Energirammeberegning
Lektionerne bruges på vejledning i Rockwool Energy Design.•kan projektere de lodrette og vandrette installationsruter i en erhvervsejendom.
•kan projektere og dimensionere forsynings- og distributionsanlæg med fokus på regnvand, dræning, brugsvandforsyning og kloakvandsinstallationer.
•kan beskrive design og komponenter i ventilations- og varmeanlæg.
•kan dimensionere et varmesystem i henhold til tekniske og funktionelle krav.
•kan bestemme behovet for ventilation ud fra juridiske krav samt krav til termisk indeklima og luftkvalitet.
•kan bestemme fysiske og funktionelle krav til et mekanisk ventilationssystem og vælge spjæld.
•kan foretage forenklet tryktabsberegning og vælge egnede luftbehandlingsenheder.
•kan beregne varmeoverførsel gennem bygningsdelene og risikoen for kondens.
•kan beregne varme- og kuldebelastninger.
•kan vurdere, om kravene til energiforbrug i bygningsreglementet er blevet opfyldt.
•kan dokumentere detaljerne i indeklimaet i en erhvervsejendom. - Undervisningsform
Der undervises typisk i dobbeltlektion ca. 50 % ”tavleundervisning” og 50 % opgaveløsning i grupper.
Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges. - Samarbejdsfag/modul(er)
Faget/modulet undervises og prøves med flg. moduler (emner)
4070401
4070402
4070403
4070404
4070405
4070406
4070408
4070409 - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
IngenMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveGruppeprojekt med individuel mundtlig præsentation.FormkravInformation herom udleveres ved undervisningens begyndelseIndividuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed20 min.Hjælpemidler der må medbringesAlleHjælpemidler som stilles til rådighedIngenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingLæringsmålene for det pågældende semesterFrist for afleveringInformation herom gives ved undervisningens begyndelseSyge-/omprøveInformation herom gives ved semestrets begyndelse - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.DS432 (afløb)
DS447 (ventilation)
DS439 (Vand)
På faget Installationer (Etagebyggeri over 3 etager) (DA) modtager du 25 timers undervisning, hvilket svarer til 33 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 36% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.