Arkitektur (Etagebyggeri over 3 etager) (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Viden
anvende og mestre metoder og redskaber til indsamling, analyse og bearbejdning af information
Færdigheder
anvende metoder til planlægning, koordinering og projektering af en digital tværfaglig proces, herunder overvejelser vedrørende udførelse, samt drift og vedligehold
mestre de færdigheder der knytter sig til planlægning og ledelse af udførelsen
formidle et digitalt projekt- og dokumentationsmateriale som grundlag for digital byggestyring
formidle og vurdere praksisnære og faglige problemstillinger samt begrunde og vælge løsninger til samarbejdspartnere og brugereanvende og mestre metoder og redskaber til indsamling, analyse og bearbejdning af information
Kompetencer
anvende metoder til planlægning, koordinering og projektering af en digital tværfaglig proces, herunder overvejelser vedrørende udførelse, samt drift og vedligehold
mestre de færdigheder der knytter sig til planlægning og ledelse af udførelsen
formidle og vurdere praksisnære og faglige problemstillinger samt begrunde og vælge løsninger til samarbejdspartnere og brugereSelvstændigt indgå i tværfagligt samarbejde om planlægning, projektering og produktion af bygge- og anlægsopgaver
håndtere dokumenteret analyse af komplekse byggefaglige relevante problemstillinger
håndtere ledelse af projekterings- og udførelsesprocessen under hensyntagen til samfundsmæssige og teknologiske forhold - Undervisningsform
OVERBLIK OG FASEFORSTÅELSE. 1 dobbeltlektion ARK1
Semesteret introduceres med en gennemgang af ydelsesbeskrivelsen og de krav der stilles til rådgiveren i projektforslagsfasen, med fokus på analyserne omkring statik, byggesystem, konstruktioner, facadesystem, brand og ventilation. Gennemgang af projekteringsmetodikken omkring granskning af modtaget materiale, kravstillelse og analysearbejde.
KRAV. 2 dobbeltlektioner ARK2
I undervisningen fokuseres på de krav der stilles til større etagebyggerier, herunder indretning af faste arbejdspladser i erhvervsbyggerier, disponering af funktioner ift. tilgængelighed (fælles adgangsveje, trapper, ramper, værn, elevatorer), fleksibilitet, indeklima, akustik, dagslys, mv. Der skelnes mellem funktionskrav, diverse myndigheder og relevante bygherre/rådgiverkrav. Der arbejdes på klassen med eksempler på og vidensdeling omkring brugbare systematikker ift. kravstiller hhv. emne.
BRAND. 2 x 2 dobbeltlektioner ARK3+ARK4 + opsamling i lektionen efter + ekstern oplægsholder
Det første dobbeltmodul omhandler de værktøjer der arbejdes med i brandsikring af byggeri, og søger at give forståelse for de bagvedliggende principper for brandsikring. De studerende laver i grupper en registrering af aktive og passive tiltag anvendt på GBG og der samles op på klassen.
I det andet dobbeltmodul gennemgås indholdet og omfanget af en brandanalyse i projektforslaget med udgangspunkt i semesterprojektet. Anvendelseskategori, risiko- og brandklasse, præaccepterede løsninger. Krav til dokumentationen.
Undervisningen opsummeres i en kort test/brush up i starten af den efterfølgende lektion.
FACADEN 2 dobbeltlektioner ARK5
Fagelementet omhandler facaden både som klimaskærm og som bygningens arkitektoniske udtryk. Der undervises i de komplekse funktionskrav der stilles til facaden og i sammenhængen mellem de valg der tages omkring byggesystem og installationer og det arkitektoniske udtryk. Gennemgang af eksemler på ophængte facadesystemer. I en øvelse kan de studerende undervejs i undervisningen analysere semesterprojektet ud fra nogle af de gennemgåede principper omkring solafskærmning og dagslys.
TEGNINGSKOMMUNIKATION 2 dobbeltlektioner ARK6
Oplæg omkring betydningen af at forstår tegningen som en kommunikationsform der er afhængig af modtageren. Fokus på fasen indhold og modtager. Gennemgang af en række eksempler på tegninger i forskellige faser.
KVALITETSSIKRING 2 dobbeltlektioner ARK 7
Kort oplæg omkring de forskellige dele af kvalitetssikringen i projekteringen med fokus på projektgranskning, projektkontrol og risikovurdering.
Øvelse: grupperne gransker hinandens projektforslag efter en udleveret plan og skabelon.
Beskrivelse af emnet ARKITEKT under faget PROJEKTERING 4. semester
Udfærdiget af Mette Anker
Periode E2020
2
TEGNINGER I MYNDIGHEDSPROJEKTET 2 dobbeltlektioner ARK8+ARK9
Gennemgang af specifikke krav til tegningsmaterialet i relation til C213 og BR18, bilag 13 vedr. brandplaner. Desuden opsummering af krav til tegningshoveder, tegningslister, tegningsnumre.
UDBUDSMATERIALETS DOKUMENTATION 1 dobbeltlektion ARK10
Gennemgang af krav til udbudsmaterialet med fokus på at kunne udarbejde et sammenhængende, entydigt og tilgængeligt materiale, herunder korrekt anvendelse af tekst, signaturer, henvisninger og de forskellige skalaer og informationsniveauer i tegninger
LAYOUT OG GRAFIK 1 dobbeltlektion ARK11 Kort oplæg med opsummering om tegningslayout.
KNUDEPUNKTER 1 dobbeltlektion – samlæsning med projektering konstruktion Oplæg og øvelse i at kommunikere komplicerede knudepunkter i streg. - Samarbejdsfag/modul(er)
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Bestået 2. semesterMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveGruppeprojekt med mundtlig præsentation.OpgavetypeProjektFormkravDer informeres om formkrav ved undervisningens begyndelseIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed20 min.Hjælpemidler der må medbringesAlleHjælpemidler som stilles til rådighedIgenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer henvises til læringsmåleneFrist for afleveringDer informers om frist for aflevering ved undervisningens begyndelse.Syge-/omprøveSyge- og omprøve følger reglerne herfor. Orientering om syge- og omprøve gives ved semesterets begyndelse.
På faget Arkitektur (Etagebyggeri over 3 etager) (DA) modtager du 32 timers undervisning, hvilket svarer til 43 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 46% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.